A transzparensekkel tiltakozó és egészségügyi maszkot viselő...
A transzparensekkel tiltakozó és egészségügyi maszkot viselő körülbelül kétszáz fős, a Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesülettel (KBLE) szimpatizáló tömeg hétfő délutáni demonstrációján elhangzott: mivel a tervezett le–, és felszállási irányoknak nincs alternatívája, ezért minden törvényes eszközt megragad az önkormányzat, a KBLE, valamint a városban élő civilek, hogy fellépjenek tervezett létesítmény ellen, írja a naplo-online.hu.
Keszey János polgármester az MTI-nek elmondta, hogy a Boeing típusú gépek legalacsonyabb fel- és leszállószintje 260 méteren lenne a város fölött. Hozzátette, hogy a környezetszennyező anyagok kibocsátása miatt egészségkárosodással is számolni kell, sőt a turistaforgalom visszaesésével is, hiszen közvetlenül a szállodák, kempingek, strandok fölött húznak majd el a nagy repülőgépek.
Tiltakozók Almádiban Kép forrása: naplo-online.hu
Dávid Gyula, a Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesület elnöke közölte: a befektető évente több mint 18 ezer fel- és leszállásra kért engedélyt, s az alacsony légifolyosók létesítésével a zajt, a rezgéskárt, a káros anyagot hozzák Almádi és a Balaton fölé. Ez a projekt csak Balatonalmádi és a Balaton feláldozásával valósítható meg - vélekedett.
Bálint Sándor, a Balatonalmádi Konzervatív Kör elnöke hangsúlyozta: akár polgári engedetlenség útján is meg kell akadályozni ezt az "őrült tervet". A vegyészmérnökként dolgozó almádi lakos elmondta, hogy az évente 18 ezer le- és felszállás során a gépek több mint 100 ezer kilónyi káros anyagot bocsátanak majd ki. Kepli Lajos környezetvédelmi szakértő úgy fogalmazott: gigantikus méretű környezetrombolásra készülnek, s éppen a Balaton partján.
A demonstráció után az illetékes környezetvédelmi hatóság közmeghallgatást tartott, amelyen már mintegy 400-an vettek részt, s még legalább 100-an az előcsarnokban hallgatták a kihangosított felszólalásokat.
A fórumon Csehóné Szilasi Rita, a Közép-dunántúli Regionális Környezetvédelmi Felügyelőség engedélyezési igazgató-helyettese elmondta: repülőtér létesítése esetében környezeti hatásvizsgálatot is kell végezni, az előtt pedig előzetes vizsgálati eljárást kell lefolytatni. Közlése szerint jelenleg 11 szakhatóság vizsgálódik. Hozzátette, hogy az ügyben mostanáig már 649 állampolgár és három civil szervezet jelentkezett be ügyfél jogállásra. Mint mondta, a felügyelőség minden felvetést "érdemben fog vizsgálni".
Ugi Katalin, a beruházó BudaWest Airport Holding Zrt. jogi képviselője azt hangsúlyozta, hogy a megvalósítást a környezet legnagyobb kímélésével fogják véghezvinni. Utalt arra: Szentkirályszabadján már 1938 óta működik repülőtér. Fördős László, az Airport C. Kft. ügyvezetője, repülési szakértő elmondta: lehetetlen a kifutópályát úgy "elforgatni", hogy ne Almádi fölött szálljanak fel és le a gépek. Közlése szerint csak 2020-ban várható a repülőtéren az évi 18 ezres le- és felszállás, az 500 ezer utas és a 10 ezer tonnányi áru.
A tájékoztatást felzúdulás, bekiabálások zavarták meg. A fórumon ezután legalább 20-25 helybéli és üdülőlakos szólalt fel, valamennyien elutasították a beruházást.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.