HVG Könyvek HVG Könyvek 2021. szeptember. 01. 19:15

Mit tehetünk, ha gyerekünk arra panaszkodik, hogy a tanára pikkel rá?

Ha gyermekünk úgy érzi, hogy egyik tanára nem szereti és igazságtalanul bánik vele, az fájdalommal, dühhel és tehetetlenséggel tölti el. Mit tehet ilyenkor a szülő?

A kamaszok szeretik megkérdőjelezni a felnőttek tekintélyét, mégis nagy jelentőséget tulajdonítanak tanáraik visszajelzéseinek, és érzékenyek a kivételezésre is. Ha gyerekünk úgy érzi, igazságtalanok vele, arra következtethet, hogy a tanár utálja őt.

Ha nincsenek jó jegyei egy tantárgyból, az szerinte feljogosítja, hogy rosszul teljesítsen. Ez ördögi körhöz vezet, hiszen nem is fog igyekezni, és így megint rossz jegyeket kap, ami igazolja a feltételezését.

Fontos megszakítani ezt a kört, hogy ne romoljanak le a jegyei. Ha sikerül stratégiát kidolgozni az egyenlőtlen hatalmi dinamika kezelésére, az később is segít majd a tekintélyszemélyek, például főnökök kezelésében.

Mi jár ilyenkor a gyerek fejében?

Ha azt mondja, pikkel rá a tanár, valaki másra kenheti a rossz jegyeit, és elterelheti a figyelmet a teljesítményéről.

Ha úgy érzi, nem tudja nyíltan kifejezni dühét a tanárral szemben, passzív-agresszív taktikára válthat át, például a minimumot teljesíti, vagy arcokat vág, ami csak tovább fokozza a feszültséget.

Hajlamos azt gondolni, körülötte forog a világ, így nem érti meg, hogy a tanárnak nem a személyiségével van baja, hanem a negatív hozzáállásával.

Ha azt gondolja, a tanár nem szereti, és ez ellen nem is tud mit tenni, áldozatszerepbe helyezi magát, kimagyarázva a kialakult helyzetet és azt, hogy nincs is értelme próbálkozni.

Mit tehetünk az adott helyzetben?

Támogassuk, de igazságosan. Ne felejtsük el, hogy csak az ő verzióját ismerjük, áldozati szerepében tehát ne erősítsük meg. Legyünk empatikusak, ugyanakkor nyitottak.

Vegyük észre az összefüggéseket. Egyetlen esetre alapozza az állítását, vagy tud több konkrét példát is mondani? Úgy érzi, más tanárok is utálják? Ha igen, ez az elkerülő magatartás azt jelzi, a tanulmányi problémáival kapcsolatban segítségre szorul.

Kérdezzük meg, megnézhetjük-e a házi feladatát, hogy eldönthessük, jogos-e a tanár véleménye. Ha úgy érezzük, nem tesz meg mindent, mondjuk el, bizonyára nem vele van probléma, hanem az igyekezetével.

Mit tehetünk hosszú távon?

hvgkonyvek.hu

Kérjük meg, hogy írja le, mi történik az órán, másokhoz képest hányszor kritizálják, illetve dicsérik. Ez az objektív „kimutatás” segíthet neki alaposabban átgondolni a véleményét.

Mondjuk el, hogy nem mindenki fogja szeretni később sem. Az emberek sokszor a tapasztalataik, illetve bizonyos tulajdonságokkal, akár külsőségekkel szembeni előítéleteik alapján, tudat alatt ítélkeznek.

Javasoljuk, hogy mutasson több tiszteletet. A tanárokkal szemben megnyilvánuló tiszteletlenség garantáltan fokozza az órai feszültséget.

Magyarázzuk el neki, hogy a tanárok azokat a diákokat értékelik, akik igyekeznek. Megpróbálná ő is egy hónapig, hogy kiderüljön, javul-e a kapcsolatuk?

Javasoljuk, hogy beszéljen egyik óra után a tanárral. Mondja el, hogy tiszteli őt, megpróbál jobban teljesíteni, és elismeri, hogy korábban nem igyekezett eléggé. Ez megszakíthatja az ördögi kört, és új alapokra helyezheti a kapcsolatot.

Segítsünk, hogy lássa a közös célt. Gondolja át, milyen eredményre vágyik, és miért. Ha jól kijön a tanárral, vajon könnyebben el tudja érni?

A fenti cikk a Mi jár a kamasz fejében? című könyv szerkesztett részlete.

Az Angharad Rudkin könyvében szereplő több mint 100 mindennapi helyzet segítségével megtudhatjuk, mit tegyünk, amikor gyerekünk ránk csapja az ajtót, és hogyan kezeljük például az online biztonságával, a szorongásával, az iskolai teljesítményével és a szexualitásával kapcsolatos kérdéseket. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.