Meggyőzni valakit álláspontja megváltoztatásáról nem könnyű, sőt akár kontraproduktív is lehet. Néha az a legjobb, ha csak odafigyelünk a másikra, és nyitott kérdésekkel vezetjük a változás felé – idézi Adam Grant pszichológus gondolatait az Urbanlegends.hu.
A kanadai Marie-Héléne Étienne-Rousseau-nak 2018 szeptemberében született meg a negyedik gyereke. Mivel a babát eredetileg decemberre várták, a koraszülött kicsinek még öt hónapig a kórházban kellett maradnia. Az amúgy is oltástagadó közösségből érkezett anya elképzelni sem tudta, hogy a törékeny csöppségnek beadassa a kanyaró elleni oltást. Még úgy se, hogy Kanadában akkoriban újra terjedni kezdett a kór.
A helyi hatóságok sok mindent kipróbáltak az oltási hajlandóság növelése érdekében. Igazából azonban sem a pénzbírsággal és börtönbüntetéssel való fenyegetéssel, sem az oltatlanok különböző helyekről való kitiltásával, sem pedig logikai érveléssel és adatokon nyugvó tájékoztatással nem sikerült meggyőzni minden oltásellenes szülőt. Grant szerint ebben semmi meglepő nincs: a győzködés ugyanis jó eséllyel inkább csak erősíti az emberek meggyőződését.
A szerző Marie-Héléne példáján keresztül rámutat: a nő, aki korábbi gyerekeit sem oltatta be, az egészségügyi intézményekben emiatt csak lenézést kapott. Konkrét félelmeire és ezzel kapcsolatban megfogalmazott kérdéseire senki nem válaszolt. Ezt ő személyes támadásként élte meg, mintha anyai érzéseinek őszinteségében kételkedtek volna.
A nő kanyaróoltáshoz való hozzáállását végül Grant szerint egészen más eszközökkel sikerült megváltoztatni. Az oltási tanácsadó prédikáció és felelősségrevonás nélkül, egyszerű kérdések feltételével változtatta meg Marie-Héléne korábbi álláspontját. Ha érdekli az oltásellenes anya meggyőzésének módszere, a részleteket elolvashatja az Urbanlegends.hu cikkében.
Adam Grant Gondold újra! című könyvéből bárki megtudhatja, hogyan maradjon rugalmas és nyitott, és miként veheti rá erre a körülötte lévőket is. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.