HVG Könyvek HVG Könyvek 2020. június. 17. 19:15

Hogyan beszéljünk a csapatunk tagjaival?

Úgy kellene beszélnünk az embereinkkel, ahogy mi is szeretnénk, ha velünk beszélnének: tapintatosan, őszintén, világosan. Ezt a három jellemzőt szabályként is megfogalmazhatjuk.

Hunyjuk le a szemünket egy pillanatra, és gondoljunk a valaha volt legjobb főnökünkre! Aztán a legrosszabbra! Mi a különbség köztük?

A legjobbnak tartott vezetőnk valószínűleg nemcsak eredményes volt, hanem jól is tudott kommunikálni. A jó vezető mindennap kihozza a legjobbat a csapatának tagjaiból, vagy legalábbis ezt érezteti velük. De hogy csinálja? Hogyan kommunikáljunk megfelelően a beosztottainkkal, a csapatunkkal?

Természetesen minden ember, helyzet, cég és kapcsolat más. De mind tudjuk, hogy úgy kellene beszélnünk az embereinkkel, ahogy mi is szeretnénk, ha velünk beszélnének: tapintatosan, őszintén, világosan. Ezt a három jellemzőt szabályként is megfogalmazhatjuk.

A képre kattintva megrendelheti a könyvet!
44 kommunikációs modell

1. Ne kritizáljunk!

Ez talán kicsit túl megengedőnek tűnik, és persze muszáj értékelni beosztottaink teljesítményét, hiszen ez is a vezető feladatai közé tartozik. De óvatosan a kritikával! Csak akkor romboljunk le valamit, ha hajlandóak vagyunk segíteni az újraépítésben. Érdemes többes szám első személyben („mi”) fogalmazni, különösen, ha a csapatunk vesztett.

2. Dicsérjünk (de ne vigyük túlzásba)!

Bánjunk takarékosan a dicsérettel, különben elveszti az erejét. Ha alapelvárásként megfogalmazott viselkedést is elismeréssel jutalmazunk, akkor alacsonyabbra kerül a léc. Ne dicsérjünk megsenkit pusztán azért, hogy örömet szerezzünk vele!

3. Aki vizet prédikál, vizet igyon!

Nincsenek üresebben csengő szavak azoknál, amelyeket nem támasztanak alá tettek. Ha fontosnak tartjuk a pontosságot és az udvariasságot, akkor legyünk pontosak és udvariasak. Nekünk kell az élen járni, képviselni a fontosnak tartott értékeket. De jól válasszuk meg a csatáinkat: csak olyan elvárásokat fogalmazzunk meg, amelyeket valóban fontosnak tartunk! Ezeknek aztán meg is kell felelnünk. Ha bizonyos elvárások fontosak számunkra, de nehezen tudunk nekik megfelelni, akkor meg kell tanulnunk azok szerint élni.

Vezetőként hozzá kell szoknunk a gondolathoz, hogy az energiának belőlünk kell fakadnia. Vagyis mi vagyunk felelősek a többiek motiválásáért, a stabilitás megteremtéséért és a lendület fenntartásáért; valamint azért, hogy teret engedjünk másoknak a tündöklésre.

A fenti cikk Mikael Krogerus és Roman Tchappeler 44 kommunikációs modell című könyvének szerkesztett részlete.

Hogyan fejezzük ki magunkat úgy, hogy megértsenek? Miért értelmezzük különbözőképpen ugyanazokat az üzeneteket? Hogyan adjunk visszajelzéseket? Az elismert szerzőpáros új könyvében bemutatja a legfontosabb kommunikációs elméleteteket, és a bonyolultabb modelleket is szórakoztató ábrákkal szemlélteti. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.