Egy hagyományos vállalatnál talán sokakat kirúgtak volna egy olyan kudarc után, ami a cég Fire nevű okostelefonját kísérte, a cég munkatársain pedig eluralkodott volna a depresszió. Az Amazonnál viszont a lehetőséget látták benne, és inkább a tapasztalatok összegzésére, valamint az átszervezésre koncentráltak.
Emlékszik még az Amazon Fire okostelefonjára? Ez a projekt egy sokat ígérő sajtóközleményben bejelentett ötlettől jutott el négy év alatt az általános csalódást keltő megvalósulásáig, amikor is 2014 nyarán piacra dobták. Az eredetileg 199 dollárra meghirdetett készüléket hamarosan 0,99 dollárért is meg lehetett kapni, és mire eljött a tél, a vállalat kénytelen volt 170 millió dollárt leírni, nagyrészt az eladhatatlan telefonkészletek miatt.
Egy hagyományos vállalatnál talán sokakat kirúgtak volna ezért, a cég munkatársain pedig eluralkodott volna a depresszió. Az Amazonnál viszont a lehetőséget látták benne, és inkább a tapasztalatok összegzésére, valamint az átszervezésre koncentráltak. Jeff Bezos akkoriban így fogalmazott:
"Több milliárd dolláros bukásaim voltak az Amazon.com-on. Szó szerint. Nehéz volt elviselni, de nem ez a lényeg. Azok a vállalatok, amelyek felhagynak a kísérletezéssel, amelyek nem tudják természetesnek tekinteni, hogy nem sikerülhet minden, végül olyan helyzetbe kerülnek, hogy már csak az imádság segíthet rajtuk. Márpedig én nem hiszek az olyan fogadásokban, amikor egy lapra teszünk fel mindent."
Ahelyett, hogy feloszlatták volna a Fire-t tervező csapatot, a Lab126-ot, és hagyták volna szétszéledni a telefon létrehozásában részt vevő munkatársakat, az Amazon más fejlesztési projektekbe – tabletek, az Echo okos hangszórók, az Alexa hangvezérlésű asszisztens és sok más kezdeményezésbe – irányította őket. Új termékek piacra dobásán kívül beszálltak az ételszállításba, a televíziós tartalomkészítésbe és -szolgáltatásba, valamint egy babáknak készülő termékcsalád kifejlesztésébe.
„Sokféleképpen lehet erről gondolkodni. Az Amazon azonban többfajta vállalkozás és kezdeményezés együttese. Olyan ez, mintha 20 évvel ezelőtt felállítottunk volna egy limonádésstandot, amely idővel szép pénzt hozott nekünk a konyhára, később pedig úgy gondoljuk, többre is képesek vagyunk, majd nyitunk egy hamburgeres- és egy hotdogosbódét is – vagyis új vállalkozásokba fektetünk”
- jelentette ki Bezos ugyanabban az évben.
Tervezni akkor is kell, amikor képtelenség előre látni a dolgokat. Akármi volt is a Fire eredeti üzleti terve, azt biztos nem látta előre, ami bekövetkezett. A telefon fejlesztésekor tudatosan vállalták fel a kockázatot, ez pedig teret adott a vállalati cselekvésre akkor, amikor nem a várakozásoknak megfelelően alakultak a dolgok. Ez a hosszú távú jövőkép teszi lehetővé a kísérletek portfóliójának létrehozását. Azt kell megérteni: lehet, hogy a limonádé hosszú távon nem jön be, de helyette jöhet majd valami más.
A fenti cikk Eric Ries Lean Startup című könyvének szerkesztett részlete. Ries szerint a startupoknak át kell hatolniuk a bizonytalanság ködén, hogy megtalálják a fenntartható vállalkozáshoz vezető sikeres utat. A lean gyártás tapasztalataira építve a Lean Startup forradalmian új menedzsmentmódszert kínál. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.