HVG Könyvek HVG Könyvek 2020. március. 02. 14:15

Így hozhatunk kedvező változást a világunkba

A marketing történet, amelyet magunknak mesélünk el, és amely mindent megváltoztathat. Ez tesz képessé minket arra, hogy értéket teremtsünk, hogy hiányoljanak minket, ha elmegyünk valahonnan – véli Seth Godin marketingguru.

A marketing körülvesz, a legkorábbi emlékeinktől kezdve eddig a pillanatig eláraszt minket. Megtanultuk értelmezni az út szélén álló jeleket, időt és pénzt áldozunk mindenre, amit a jól fizetett marketingesek elénk tolnak. Modern életünk megszokott tája lett ez, sokkal inkább, mint a tavak vagy az erdők. Mivel annyira régóta velünk van, természetesnek vesszük a jelenlétét. Akárcsak a vizet nem értő hal, mi sem tudjuk, valójában mi is történik – nem vesszük észre, miként alakít bennünket.

Itt az ideje, hogy valami mást kezdjünk a marketinggel! Hogy jobbá tegyük a dolgokat. Hogy kedvünkre való változást hozzunk a világba. És persze, hogy növekedjen a vállalkozásunk, de elsősorban mégis azért, hogy szolgáljuk a számunkra fontos embereket. A munkánkkal kapcsolatos minden kérdésre adott válasz valójában egy újabb kérdés: „Kinek tudunk segíteni?”

Na, ez már marketing!

  • A marketing mindig a többet, a nagyobbat keresi. Nagyobb piaci részesedést, több vásárlót, több feladatot.
  • A marketing a jobbra törekszik. Jobb szolgáltatásra, jobb közösségre, jobb teljesítményre hajt.
  • A marketing kultúrateremtő. Státuszról, kapcsolatról, hozzánk hasonló emberekről szól.
  • Mindenekelőtt azonban a marketing: változás.
  • Ha a kultúra, vagyis a szemléletmód, korszellem megváltozik, a világ megváltozik.
  • A marketingszakemberek változást idéznek elő.

Mindannyian marketingesek vagyunk, és mindannyian rendelkezünk azzal a képességgel, hogy nagyobb változást idézzünk elő, mint gondolnánk. Megtehetjük, és egyben kötelességünk is, hogy olyan marketinget működtessünk, amelyre büszkék lehetünk.

Semmi sem adja el önmagát

A legjobb ötleteket sem fogadják el azonnal. Még a fagyikehely vagy a közlekedési lámpa elterjedéséhez is évekre volt szükség. Ennek az az oka, hogy a legnagyszerűbb ötletekhez komoly változások kellenek.

Az ilyen kiváló elképzelések szembe mennek a fennálló renddel, ráadásul ott van még a tehetetlenségi erő is. Mert erős a zaj, és nagy a bizalmatlanság. A változás kockázatos. És persze mert rendszerint azt akarjuk, hogy mások lépjenek először.

A legnemesebb, legbölcsebb erőfeszítések sem találják meg maguktól az utat a szolgálni kívánt emberekhez. Legsikeresebb alkotásaink pedig el fognak terjedni. Mert így terveztük őket.

A marketing nem csak szappaneladás

Ha TED-előadást tartunk, az marketing. Amikor fizetésemelést kérünk a főnöktől, az marketing. Amikor pénzt gyűjtünk a helyi játszótérre, az is marketing. És igen, ha bővíteni próbáljuk a vállalati részlegünket, marketing az is.

Valami elképesztő dolgot építünk. A főnök az értékesítési bevételek növekedését várja el. A számunkra fontos nonprofit szervezetnek több pénzre van szüksége. A képviselőnk gyengén szerepel a közvélemény-kutatásokban. Azt akarjuk, hogy a főnök hagyja jóvá a projektünket.

Miért nem sikerül? Ha valóban csak az alkotás a lényeg, és ha az írás, a festés vagy az építés tényleg olyan nagy élvezet, akkor egyáltalán miért foglalkozunk azzal, hogy ránk találjanak, felismerjenek, kiadjanak és sugározzanak, vagy bármilyen más módon forgalmazzuk magunkat?

A marketing a változást létrehozó cselekedet. Önmagában a tett még nem elegendő. Mindaddig nem értünk el hatást, amíg nem változtattunk valamin. Például a főnök véleményén. Az iskolarendszeren. A termékünk keresletén.

Ezt megteremthetjük alkotással, majd a feszültség csökkentésével. Vagy kulturális normák létrehozásával. Vagy azáltal, hogy felismerjük a státusszal összefüggő szerepeket, és segítünk megváltoztatni (vagy fenntartani) őket.

Először azonban meg kell értenünk a lehetőségeinket. Utána pedig el kell döntenünk, hogy a munkánkkal másoknak akarunk segíteni. Így rátalálhatnak arra, amit keresnek.

A marketing: a tünet a jó irányába vezető úton

Ha jobbá akarjuk tenni a dolgokat, első lépésként hozzunk létre jobb dolgokat! A jobb azonban nem csak tőlünk függ: légüres térben nem jönnek létre jó dolgok.

A jobb a változás: amikor azt látjuk, a piac befogadja, amit kínálunk. Amikor a kultúra magáévá teszi a munkánkat, és fejlődik általa. A jobb azt jelenti, hogy valóra váltjuk azok álmát, akiket szolgálunk.

A marketingesek azáltal teszik jobbá a dolgokat, hogy változást idéznek elő. Amikor megosztjuk másokkal a jobbfelé vezető utat, azt hívják marketingnek. És meg tudjuk csinálni. Mindnyájan.

A fenti cikk Seth Godin Na, ez már marketing! című könyvének szerkesztett részlete.

A szerző a világ egyik legbefolyásosabb kommunikációs szakembere, több millió vállalkozót, vezetőt és rajongót inspirált az elmúlt évek során. A marketinggel kapcsolatos legfontosabb gondolatait most egyetlen könyvben olvashatjuk. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.