HVG Könyvek HVG Könyvek 2020. február. 18. 14:15

Miről lehet felismerni egy modern vállalatot?

Vagy talán még a címben feltettnél is fontosabb kérdés: hogyan hozhatjuk létre, és mit tehetünk ezért vezetőként?

A modern vállalatnál minden alkalmazottnak lehetősége van arra, hogy vállalkozó legyen. A cég minden szintjén tisztelik a munkatársakat és az ötleteiket. A modern vállalatok fegyelmezetten, szigorú következetességgel végzik alapvető üzleti tevékenységüket, mindemellett kiegészítő vállalkozói menedzsmenteszközöket is alkalmaznak a szélsőségesen bizonytalan feltételek közötti helyzetek kezelésére.

Folyamatos növekedés vs. folyamatos innováció

A régimódi vállalat folyamatos növekedésre épül, előíró jellegű irányítási és ellenőrzési módszereket alkalmaz, ezért hatalmas nyomás nehezedik rá, hogy rövid távon – például a negyedéves jelentésekben – is hozza az elvárt teljesítményt. A modern vállalat a folyamatos innovációk által keltett tartós hatásokra épül, és a hosszú távú eredményességre összpontosít.

Funkcionális silók vs. keresztfunkcionális csapatok

A régimódi vállalat speciális funkcionális silókban dolgozó szakemberekből áll, akik a munkát az egyes munkaszakaszok közötti fáziskapukban vagy vízesés folyamatban adják át egymásnak, vagyis funkcióról funkcióra küldik tovább a projekteket. A modern vállalat keresztfunkcionális csapatokból áll, amelyek az ügyfelek kiszolgálása érdekében gyakori ismétléseken alapuló, tudományosan megalapozott folyamatokban dolgoznak együtt.

Hatalmas programok vs. gyors kísérletezések

A régimódi vállalat jellemzően hatalmas programokkal operál. A modern vállalat működésére ezzel szemben a gyors kísérletezések jellemzők.

Kockázatok csökkentése vs. ügyfelek kiszolgálása

A régimódi vállalat arra használja a belső funkcionális egységeket – például a jogi, az informatikai, a pénzügyi részleget –, hogy részletes előírásait betartva csökkentse a kockázatokat. A modern vállalat arra használja a belső funkcionális egységeket, hogy a cég alkalmazottai elérhessék az ügyfélkiszolgálásban vállalt céljaikat, és osztozhassanak az üzleti eredmények elérésének felelősségén.

Hiúsági mutatók vs. jövőbeli hatások

A régimódi vállalat még a bizonytalan projektek prioritásainak meghatározását is a befektetések megtérülése alapján végzi. A projektcsapatok sikerességét olyan módon kialakított mutatókkal méri és értékeli, hogy azok a lehető legjobban nézzenek ki („hiúsági mutatók”), de ne feltétlenül tárják fel az igazságot. A modern vállalat a jövőbeni hatások valószínűségét és mértékét szeretné minél jobban meghatározni. A projektcsapatok munkáját az innovációs elszámolás által kialakított mutatókkal méri és értékeli.

Multitasking vs. fókuszálás

A régimódi vállalatnál teljes a multitasking: a megbeszéléseken és a tárgyalásokon a résztvevők csak részben összpontosítanak az előttük álló feladatra. Az alkalmazottak egyidejűleg sokféle projekt között osztják meg figyelmüket és kreativitásukat. A modern vállalat arzenáljában újdonság a kis létszámú, egyszerre csak egy projektre fókuszáló, szenvedélyes tagokból álló belső startup. Az Amazon híres „kétpizzás” csapataihoz hasonlóan – ezek nem nagyobbak annál, mint ahány ember két pizzával jól tud lakni – ezek a kis csapatok képesek gyorsan kísérletezni és elképzeléseiket megvalósítani. Jelszavuk: „Gondolkodjunk nagyban, kezdjük kicsiben, növekedjünk gyorsan!”

Jogosultsági finanszírozás vs. adagolt finanszírozás

A régimódi vállalat általában nagy projekteket vállal, amelyek sokba kerülnek, és lassan kivitelezhetők „megfelelő” módon, ezért évről évre hasonló jogosultsági finanszírozás (entitlement funding) rendszerét alkalmazza. A modern vállalatnak okos kísérletekből álló portfóliója van, többet fektet be a működő kísérletekbe, mert számol a kudarc költségeivel, ezért a sikeresnek bizonyuló kísérletekkel folyamatosan növekvő adagolt finanszírozás (metered funding) rendszerét alkalmazza.

Kudarckerülés vs. termékeny kudarcok

A régimódi vállalatnál azt hirdetik, hogy „kudarcról szó sem lehet”, a menedzserek pedig mesteri módon képesek palástolni a sikerek elmaradását. Lehet, hogy a nagy szavak szintjén a kudarcokat az üzlet természetes velejárójának tartják, de a jutalmazási, előléptetési és értékelési rendszereik gyökeresen eltérő üzenetet közvetítenek. A modern vállalatnál díjazzák a termékeny kudarcokat, amelyek okos irányváltásokhoz és hasznos információkhoz vezetnek.

***

Ha megvizsgáljuk ezeket a különbségeket, egy sor paradoxont találunk. Összességében azonban megállapíthatjuk, hogy a rövid távú eredményekre fókuszáló régimódi vállalatoknál a legtöbb kezdeményezés hihetetlenül lassú és kockázatkerülő, befektetéseik pedig a mindent vagy semmit alapon működnek. Ezzel szemben a modern menedzsmenthez hosszú távú filozófiára van szükség, amely rendkívül gyors kísérletezésekkel párosul a hosszú távú jövőképet támogató stratégiák feltárása érdekében.

A fenti cikk Eric Ries A startup módszer című könyvének szerkesztett részlete.

Hogyan tegyük rugalmassá vállalatunkat? Miként lehet fenntartani a kísérletező kedvet? Mi segíthet csökkenteni a bürokráciát és a hatalmi harcokat? Az Eric Ries által kifejlesztett startup módszerrel folyamatosan átalakulhatunk és megújulhatunk. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.