2004. március. 06. 00:00 Utolsó frissítés: 2004. december. 02. 16:44 Szellem

Művészi igazság

Az idei, sorrendben 54.

Az idei, sorrendben 54. berlini filmfesztiválon a nagydíjat, a Berlinale Aranymedvéjét egy olyan film kapta, amelyet a szakma és a kritika általános szimpátiája övezett. A fiatal, török származású német rendező, Fatih Akin egy Németországban élő török lány történetét meséli el Gegen die Wand (szabadon fordítva: Fejjel a falnak) című filmjében, aki ki akar törni konzervatív muszlim családja szorításából, az életet, a szabadságot, a szerelmet keresve.

Aztán kiderült, hogy a női főszereplő, az ugyancsak török származású, 23 éves Sibel Kekilli mindezt már korábban megtette a saját életében - nem is akárhogyan. Az alapvetően konzervatív beállítottságú bulvárlap, a Bild megszellőztette ugyanis, hogy a hagyományok falát áttörni kívánó lányt alakító Kekilli pornószínésznőként kezdte filmes karrierjét. A lap újságírója végigjárta a színésznő családját, szüleit, testvéreit, ismerőseit, s együttérzően érdeklődött, vajon mit is gondolnak a lány pornómúltjáról, majd mindezt a filmből vett egyik inkriminált nagy fotóval illusztrálták. A kemény pornókban való szereplést Kekilli különben egyértelműen anyagiak miatt vállalta. "Fiatal voltam, szabadságot akartam, kellett a pénz" - magyarázkodott a botrány kipattanása után.

A következmények mindenesetre a filmbelieknél is durvábbak. Ott egy látszatházasság révén a lány megszabadul a családi köteléktől, a valóságban viszont a család taszította el magától Kekillit: apja, miután a Bild munkatársaitól tudta meg, hogy lánya pornófilmben szerepelt, kijelentette, látni sem akarja többé.

A Berlinale alkalmából a nemzetközi zsűri egyébként az Aranymedvén kívül hét további díjat adott még ki: egy-egy Ezüstmedvét a második helyért, a legjobb rendezésért, a legjobb női, illetve férfi szerepért, a legjobb művészi teljesítményért és a legjobb filmzenéért, valamint különdíjat a legjobb európai és első filmért. A technikai megoldásokat ezen a szemlén nem értékelik.

WEYER BÉLA / BERLIN

hvg360 Nemes Nikolett 2025. január. 15. 14:45

Technostressz, kiégés, home office – áldjuk vagy átkozzuk a Covidot azért, amivé a munkahelyek váltak?

Az öt éve kitört járvány társadalmi, gazdasági hatásai jóval távolabb mutatnak, mint gondoltuk. A HVG új sorozatában ezt járjuk körbe különböző aspektusokból; ebben a cikkünkben arról lesz szó, hogy miként zajlott a kényszerűnek tűnő digitális átalakulás, amely nemcsak a munkaerőpiacra, a cégekre volt súlyos hatással, hanem a mentális állapotunkra is. Miért nem teljesen egyértelmű még ma sem a home office megítélése, hogyan változtak meg az elvárt vezetői és munkavállalói kompetenciák, és mi az a VUCA/BANI-világ, amelyben élünk? Szakértőket kérdeztünk.