Pénztárnyitogató
Nem tartható fenn az egészségbiztosítás jelenlegi rendszere.
Nem tartható fenn az egészségbiztosítás jelenlegi rendszere. A Fidesz-Magyar Polgári Párt kormányra kerülése után egy éven belül a törvény erejével létrehozza az egészségbiztosítás több-biztosítós modelljét. Mindenki szabadon választhatja meg biztosítóját és ellenőrizheti befizetett járulékának felhasználását." Jövőre lesz tíz éve annak, hogy a fenti sorok bekerültek "A polgári jövő programjába, s ha minden a menetrend szerint megy, a MSZP-SZDSZ kormánykoalíció fogja azt megvalósítani. A hétfőn közzétett minisztériumi koncepció szerint ugyanis az új egészségpénztári rendszer 2008. január elsején indul, és 2009-től fog élesben működni.
Bár számos kérdésre választ adnak az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról szóló elképzelések - leszögezve, hogy marad a szolidaritás elve, a jövedelemalapú járulékfizetés, a biztosítottaknak járó egészségügyi ellátási alapcsomag -, legalább ennyi új és egyelőre megválaszolatlan elemet is felvetnek. Új információ, hogy a házi szakápolás nem minősül extrának, benne lesz a biztosítottaknak járó alapcsomagban. A védőoltások, a védőnői szolgálat és a mentés finanszírozása megmarad az Alapkezelőnek átkeresztelt Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál, mint ahogy a pénztárakkal való elszámolás és a nyilvántartás vezetése is változatlanul központi feladat lesz. Azt azonban nem tudni, ki és milyen kasszából fizeti a nagy értékű beavatkozásokat, például a szervátültetést. Minden pénztár köteles lesz a működési területén dolgozó háziorvosokkal szerződni, mint ahogy valamennyi biztosított továbbra is szabadon választott patikában válthatja be a receptjét. Ugyanakkor a háziorvos a biztosító által meghatározott rend alapján utalja be szakellátásra vagy kórházi kezelésre a betegeit.
Bár a minisztériumi koncepció világossá teszi, hogy a pénztárak csődbe mehetnek, de arra, hogy ebben az esetben mi történik, nem ad választ. A működési költségek plafonját a járulékbevételek 4 százalékában javasolják meghatározni - ami nem túl nagy arány -, ugyanakkor a nyereség nagyságáról, felhasználásának szabályairól nem esik szó. Ellentmondásos szabály, hogy miközben a pénztárban nem szerezhetnek érdekeltséget az egészségügyben érdekelt cégek és szolgáltatók, a pénztár "belevásárolhat" a szolgáltatókba. S míg az intézmények közötti versenyt lehetetlenné tevő teljesítménykorlátot a több pénztáras rendszerben értelmezhetetlennek tekinti a dokumentum, addig néhány oldallal odébb meg nem határozott tartamú "átmeneti időre" szükségszerűen fennmaradóként ír róla.