Karácsonyi bevásárlás a neten
A karácsonyi ajándékokra vadászók között egyre többen vannak, akik a bolti tolongás elkerülése és a kedvezmények miatt inkább interneten rendelik meg az ünnepi meglepetéseket. November és december eleje húzószezonnak számít a gomba módra szaporodó hazai online kiskereskedőknek, akik idén is a forgalom dinamikus bővülésére számítanak.
A DVD- és mp3-lejátszók, az asztali DVD-felvevők, illetve az LCD- és plazmatévék lehetnek az idei karácsonyi szezon slágercikkei - legalábbis az elektronikai termékek online kereskedelmével foglalkozó ebolt.hu várakozásai szerint. Mecséri Ildikó kereskedelmi és minőségirányítási igazgató szerint a virtuális műszaki üzlet az idei évre várt 600-700 millió forintos forgalmának 30-40 százalékát novemberben és decemberben termeli meg. Mecséri szerint az üzlet 38 ezer regisztrált felhasználója napi több száz vásárlást bonyolít le, karácsony előtt pedig a vevők átlagosan akár 10 ezer forinttal is többet költhetnek el a más időszakokban tapasztalt 30 ezer forint körüli átlagos "kosárértéknél".
Tavaly karácsony előtt 20 százalékkal ugrott meg a látogatottság a szintén elektronikai cikkeket árusító depo.hu online áruház oldalán is, amely az ebolt.hu saját termékeket, raktárt és kiszállítási hálózatot is magában foglaló működési modelljével szemben független üzletek gyűjtőpontjaként, "bevásárlóközpontjaként" működik. Szabari László, a depo.hu-t működtető Hírek Média és Internet Technológiai Kft. üzletágvezetője szerint a hozzávetőleg száz cég termékeit hirdető áruház jelenleg 10 ezer látogatót regisztrál naponta, de ezek a számok karácsony közeledtével várhatóan jelentősen emelkednek majd. A látogatók száma az ünnepek elmúltával észrevehetően csökken, és január közepéig az átlag alatt marad - véli az üzletágvezető.
A hazai online áruházak és üzletek összforgalma a 2001-ben regisztrált 3 milliárd, illetve a tavalyi 12 milliárd forintról idén várhatóan 18 milliárd forintra emelkedik - írja a GKI Gazdaságkutató Rt. elemzése, amely jelzi azonban, hogy az elmúlt két évben a valós forgalomnövekedés rendre meghaladta az előzetes várakozásokat. A dinamikus növekedés ellenére a hazai online kiskereskedelem forgalma még mindig elenyésző a teljes kiskereskedelmi szektor összforgalmához képest, amely a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint tavaly 5,311 milliárd forintra rúgott.
A GKI-nak a T-Mobile és a Sun Microsystems együttműködésével készülő rendszeres felmérése szerint szaporodnak az interneten értékesítő boltok, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán online, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel is dolgozó áruházak között. A GKI felmérése szerint egyes online boltok megerősödésére lehet számítani, bár a netes üzletek piaca továbbra is erősen koncentrált marad, és az online boltok háromnegyedének idén sem növekszik ötmillió forint fölé az egész éves forgalma.
Az internetes kiskereskedelem egyik legfejlettebb piacának számító Egyesült Államokban az év utolsó két hónapjában 18 milliárd dollárt költhetnek el a vásárlók az internetes üzletekben, ami 25 százalékkal több, mint a tavalyi karácsonyi szezonban - tette közzé előrejelzését nemrégiben a Forrester Research piackutató cég. A várakozások szerint az amerikai online üzletek egész évben 172 milliárdos forgalomra számíthatnak, ami 2010-re 329 milliárdra növekedhet. A legnagyobb nemzetközi online áruházak Magyarországról is fogadnak megrendeléseket, ám a kiszállítással helyi logisztikai partner hiányában gyakran gondok akadnak, ezért a karácsonyi ajándéknak szánt cikk néha csak óriási késéssel érkezik meg - ha megérkezik.
A hazai netes üzletek választékában az elektronikus cikkek mellett a könyvek, DVD-k és CD-k internetes forgalma is jelentősen növekszik karácsony előtt. Papp Miklós, a Fókusz Online Könyváruház igazgatója szerint az ünnepi szezonban az ügyeletes sikerkönyvek mellett az albumokból és akciós DVD-kből is sok fogyhat majd. A Fókusz online üzletében a "kosárérték" az átlagos 7-8 ezer forintról akár 10 ezer forint fölé is nőhet az ünnepek közeledtével, és Papp szerint a közel 100 ezer regisztrált ügyfél az éves forgalom 25-35 százalékát hozhatja be az év utolsó két hónapjában.
A Libri Könyvekereskedelmi Kft. rekordévre készül, a teljes hálózat megközelítőleg 8 milliárd forintos éves forgalommal számol. Ezen belül az online üzletben több mint 30 százalékos forgalomnövekedést várnak. A libri.hu-nak több mint hatvanezer regisztrált felhasználója van, ám karácsonykor a napi látogatószám akár meg is duplázódhat. A vállalattól kapott információk szerint évek óta megfigyelhető tendencia, hogy egyre jobban szűkül a karácsonyi vásárlásra szánt idő. Az online üzletek elterjedésével és a nagy bevásárlóközpontok rendkívüli nyitva tartásával a vásárlók a Libri tapasztalatai szerint az ünnepek előtti utolsó két hétre időzítik az ajándékok beszerzését.
A vevőknek nem csak a kényelem miatt éri meg a neten beszerezni a karácsonyi ajándékokat: az üzletek kétharmada ugyanis a hagyományos boltokhoz képest árkedvezményeket kínál, igaz, az online üzletek 86 százalékánál e kedvezmény 10 százalék alatt marad. Bár a Háló által megkérdezett boltvezetők szerint még mindig inkább az átlagosnál magasabb jövedelemmel bírók vásárolnak a neten, a kényelem mellett továbbra is az árkedvezmények számíthatnak az internetes kiskereskedelmi forgalom egyik motorjának. A megrendelt árukat az esetek túlnyomó többségében utánvéttel fizetik ki a vásárlók, bár a boltvezetők szerint emelkedik az internetes tranzakciók iránti bizalom, és ezzel nő a bankkártyás fizetések aránya is.
FINCZICZKI BÉLA