A 114-es csapdája
Az amazon.
Az amazon.com-on vásárolt könyvet "Standard International Shipping" kiszállítással, általános levélpostai küldeményként rendeltem, ami 9-36 munkanap alatti kézbesítést jelent. Körülbelül három hét elteltével értesítést találtam az ajtónkon, ami szerint postásunk "külföldi, barna" levélpostai küldeményt hozott, de nem hagyta a postaládában (talán mert nem fért be), így átvehetem azt a körzeti, Budapest 114-es postahivatalban. Ott nem találták a küldeményt. Közölték, "nyoma van", hiszen a postás visszahozta a hivatalba, és ott azt "beírták a könyvbe". Azt azonban elutasították, hogy a "könyvet" megnézhessem, vagy akár a postással, akár az átvevővel beszélhessek. Újabb pár napot kértek, hogy kiderítsék, hol is a küldemény. Pár nap után sem került elő. Javasolták, kérjem a dolog kivizsgálását, és ők majd "felküldik" a papíromat. A kézbesítési osztályon azért azt közölték, kártérítésre ne számítsak, mert csak ajánlott küldeményekért vállal felelősséget a posta. Informálisan elbeszélgettünk az ügyben eljáró tisztviselővel, s megállapítottuk, a kérdéses könyv nagy valószínűséggel nem lesz meg, és felelőst sem lehet majd találni. Magam pedig elmeséltem korábbi két esetemet az interneten vett, hasonló módon eltűnt ruhaneműkkel.
A vizsgálat eredményét pár nap múltán telefonon közölték: pontosan megfelelt a fenti jóslatnak. Érdeklődni kezdtem a Magyar Posta különböző hivatali szintjein, mennyire gyakori az ilyesmi. A nemzetközi kézbesítésekkel foglalkozó osztályon megtudtam, naponta átlagosan két olyan panasz is érkezik, amelyek szerint kisebb online vásárlásoknál a kifizetett áru nem érkezik meg. A Magyar Posta a postatörvény alapján csak ajánlott küldeményekért vállal anyagi felelősséget, tehát a szempontot, hogy itt pénzátutalás történt, és mégiscsak eltűnt tulajdonról van szó, nincs hol érvényesíteni. A Magyar Posta szóvivője, Tomecskó Tamás szerint egyszerű küldeménynél nem állapítható meg, hol tűnt el, meglehet, fel sem adták. Felvetettem, hogy például az amazon.com-on sincs "ajánlott küldemény" opció - csak az olcsóbb normál postai kézbesítés, illetve a viszonylag drága nemzetközi csomagküldő között választhatunk -, és az online vásárlások korában talán indokolt lenne felülvizsgálni a Magyar Posta kezelési, kézbesítési politikáját. A válasz szerint ezt nemzetközi szabályok nem teszik lehetővé. Megjegyeztem, hogy nekem véletlenül "papírom van" arról, hogy a küldemény ott járt a 114-es postahivatalban. A szóvivő szerint a hivatalvezető méltányosságból fizethetne nekem valamennyit. A 114-es postahivatalnál sem a központi, sem az általános osztályvezetői, sem a kézbesítési osztályvezetői telefont lapzártáig nem vették fel. A könyv ára 10,39 dollár (2239 forint) volt, a postaköltség pedig pedig 8,98 dollárra (1941 forintra) rúgott.
H. G.