2005. november. 30. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. december. 01. 08:17 Gazdaság

Pluszmínusz

HVGA Budapesti Közlekedési Zrt.

HVG
A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) adatai szerint az idei évre várható 3-4 százalékos inflációval szemben a cég speciális fogyasztói kosarának indexe 7,7 százalék lesz. A BKV azt is kiszámolta, hogy ha a cég az idei évhez hasonlóan jövőre is "csak" 12 milliárd forint normatív támogatást kap az államtól, akkor 117 százalékos tarifaemelésre lenne szüksége a nullszaldós gazdálkodáshoz. A pusztán elméleti kalkuláció helyett azonban a valóság az, hogy a közlekedési vállalatnak már az idén is több mint 23 milliárd forintos a vesztesége, és ha nem történik semmi, akkor a 10 százalékos díjemelés mellett az adózás előtti eredmény 2006-ban mínusz 31 milliárd forint lesz. A HVG kérdésére a Városházán és kormányzati körökben is megerősítették: a cég katasztrofális helyzetének megoldására tárgyalások folynak arról, hogy az állam részvényvásárlással vagy tőkeemeléssel tulajdonossá váljék a BKV-ban. Az állami szerepvállalást konszolidációs program egészítené ki, amely öt-hat év alatt radikális strukturális reformot követelne meg a közlekedési vállalattól.

A Fővárosi Vízművek Rt. úgy kalkulál, hogy miközben a fogyasztóiár-index jövőre 2,2 százalék lesz, addig a villamosenergia ára 7,9, a bérek pedig 5,9 százalékkal emelkednek. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. 5,8 százalékos bérnövekedéssel és az üzemanyagok 6 százalékos drágulásával számol. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes mindezek alapján nem is vitatta, hogy a díjemelések jóval meghaladják az infláció átlagos mértékét. Azzal védte ugyanakkor a mundér becsületét, hogy felemelték a díjkompenzációra jogosultak jövedelemhatárát és háztartásonkénti keretét. Így egy 50-55 négyzetméteres budapesti lakás rezsije 2006-ban havonta legfeljebb 350 forinttal lesz több, mint 2005-ben.