2005. június. 22. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. június. 22. 17:52 Gazdaság

Fővárosi akadályverseny

Öntréninget javasol a következő hetekben a budapesti autósoknak a közlekedéspszichológus, hogy az agresszió helyett...

Öntréninget javasol a következő hetekben a budapesti autósoknak a közlekedéspszichológus, hogy az agresszió helyett mindenkinek a türelmesebb énje érvényesüljön az út- és közmű-, valamint metró- és HÉV-felújítások okozta kényszerű dugókban. A múlt héten 48 helyszínen, köztük a Nagyszőlős utcai felüljárón és az Árpád fejedelem útján kezdődtek meg a munkálatok, ezen a héten pedig további 6 útszakasz átépítéséhez és négy közművezeték felújításához láttak hozzá. A beruházások szükségességét senki sem vitatja, azt azonban a városvezetőkön kívül szinte mindenki megkérdőjelezi, kellően megszervezték-, összehangolták-e a feladatokat.

A felfordulást kétségkívül növelte, hogy az idei évre eredetileg csak a metrófelújítást ütemezték be, a helyiérdekű vasútét nem, ám a Közlekedési Felügyelet szinte az utolsó pillanatban, azonnali hatállyal előírta a HÉV biztosítóberendezéseinek cseréjét is. Ráadásul a Fővárosi Vízművek alig két héttel azt megelőzően kezdte el egy főnyomócső cseréjét az Árpád fejedelem úton, hogy a szentendrei HÉV felújítása miatt pótbuszok tucatjainak beállítása növelte a forgalmat a helyiérdekű vasúttal párhuzamos utakon. Ez utóbbi már a Fővárosi Közgyűlésben is kiütötte a biztosítékot. Az MDF-es Katona Kálmán javaslatára június 20-ára beszámolót kértek a városüzemeltetési bizottság számára, ám ez az előterjesztés lapzártánkig nem készült el. Igaz, Vajda Pál főpolgármester-helyettes még hétfőn is egyeztetett a közműcégek vezetőivel, és mint a HVG-nek elmondta, volt egy pár keresetlen szava mindegyikhez, amivel nyilván gyorsabb munkára remélte ösztökélni őket. Vajda ígéri, e hét végére átadják az Árpád fejedelem útját, így gond nélkül folyhat a HÉV felújítása. Optimizmusát Katona némi kétellyel fogadta, annál is inkább, mert szerinte ezeket a munkálatokat friss állapotfelmérés nélkül, ötletszerűen végzik, és a felújítandó utakat és közműveket a kilencvenes évek második felében készült dokumentáció alapján jelölik ki.

A tervszerűséget kéri számon a budapesti vezetőkön a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is. Olyannyira, hogy a civil szervezet szóvivője, Dorner Lajos demonstratíve még az autóját is eladta. "Ahhoz, hogy megszűnjék az örökös torzsalkodás a főváros és a kerületek között, a parlamentnek módosítania kellene a kétharmados önkormányzati törvényt. Továbbá ismét fel kellene állítani a csaknem 60 évvel ezelőtt megszüntetett Fővárosi Közmunkák Tanácsát, hogy Budapest és az agglomeráció szintjén összehangolják a pénz függvényében dömpingszerűen indított felújításokat" - tette hozzá. Egyelőre azonban maradnak a dugók, ennek következtében pedig - a Közlekedési Felügyelet osztályvezető pszichológusa, Bugán Ildikó szerint - nemcsak a közlekedés feltételei romlanak, hanem a normálistól amúgy is távol álló fővárosi közlekedési morál is.