Plasztikai műtétek
Számos ponton módosítást igényel a túlságosan bürokratikus és ettől rendkívül lassú uniós pályáztatási rendszer, miközben a vártnál nagyobb számban beérkezett pályaművek miatt sorra felfüggesztik a programokat.
Mintegy 3 ezer vállalkozásnak kell visszamenőleg átdolgoznia az EU agrár- és vidékfejlesztési operatív programjaira (avop) benyújtott pályázatát, mert ismét módosul az általános forgalmi adó (áfa) elszámolási rendje. Az avop áprilisi meghirdetése óta ez a második változtatás: az eredeti kiírást a Pénzügyminisztérium (PM) hozzájárulásával augusztusban úgy alakította át a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, hogy a támogatásra jutó és emiatt vissza nem igényelhető áfát a pályázók költségként elszámolhassák - az EU által társfinanszírozott pályázatok között egyébként egyedülálló módon. Most pedig azt kéri a kiíró, hogy az "önerő" után visszaigényelhető áfát is állítsák be a pályázók a bruttó értékbe. A támogatási összeg és az elszámolható költségek ezzel nem változnak ugyan, ám mindenképpen időveszteséget okoz, hogy a napokban megjelent új felhívás szerint visszamenőleg át kell dolgozni a táblázatokat egy e hétre ígért, részletesebb adatlapon.
A rendszer legnagyobb hibája amúgy is a lassúság, és a hasonló pályázatok közül éppen az avop esetében nem kötöttek még egyetlen pályázóval sem szerződést. "Sokan számítottak arra, hogy amint befogadják a pályázatukat, saját kockázatukra elkezdhetik a beruházást, ám a 3200 beérkezett projekt közül még csak 1800 jutott el a döntés-előkészítésig" - kifogásolta Keszthelyi Krisztián, a főleg avop-ügyfeleknek tanácsadással foglalkozó L. Paciolo Bt. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy a szektor idényjellege miatt nem mindegy, mikor tud valaki beszerezni például egy mezőgazdasági gépet.
A vártnál jóval több pályázat futott be a nemzeti fejlesztési terv EU-által társfinanszírozott öt operatív programjára - indokolják a lassúságot a közreműködő szervek. "Pedig évekig az volt a félelem, hogy nem lesz elég pályázat" - emlékeztetett Pogátsa Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia kutatója, aki szerint a működtetők kötelessége volna a rendszert hatékonyabbá tenni. A támogatási igény már tíz hónap alatt meghaladta a 2004-2006 között rendelkezésre álló 675 milliárd forintos keretet, és az összesen benyújtott 15 ezer pályázatból eddig 13 ezer jutott el a döntés-előkészítésig - ezek forrásigénye 722,8 milliárd forint. Ugyanakkor kevesebb mint 3 ezer jelentkező kapta meg a kért összeget (lásd táblázatunkat), összesen 2 milliárd forintot. Bár a regionális fejlesztési operatív program (rop) pályázói közül 47-hez már hetekkel ezelőtt megérkezett az irányító hatóságtól a kötelezettségvállaló nyilatkozat, a közreműködő Váti Kht. bevallása szerint "politikai okokból" eddig csupán egyetlen megállapodás született; az első szerződéseket szeretnék ugyanis ünnepélyesen átadni. A rop első nyertesének, a Pécs/Sopianae Örökség Kht.-nak maga Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nyújtotta át az 1,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásról szóló, aláírt szerződést november 9-én.
Jövőre számos területen változtatást tervez a pályáztatás rendjében a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH), amely a közelmúltban egy magyartanárral is ellenőriztette, elég közérthetők-e a kiírások. A HVG információi szerint ugyanakkor a PM elzárkózik attól a tanácsadók által javasolt módosítástól, hogy a támogatásokra jutó áfát is vissza lehessen igényelni, holott az EU szabályai ezt nem zárják ki, és a SAPARD-programnál ezt sikerült kilobbiznia az agrártárcának. "Lehetséges azonban, hogy az avop mellett jövőre más programok esetében is elszámolható lesz költségként az áfa" - mondta Kondor Zsuzsanna, az NFH főosztályvezetője a pályázatírók és tanácsadók múlt heti konferenciáján.
Várhatóan szűkülni fog a benyújtáskor kért dokumentumok köre is; szakértők szerint a sokszor kifogásolt 120 százalékos bankgaranciát például elég lenne a támogatási szerződés megkötésekor megkövetelni. "Ha a pályázat beadása után fél évvel kiderül, hogy valaki nem nyer, feleslegesen terhelte meg hosszú hónapokra az ingatlanát" - érvelt Nagy Éva, a szintén pályázatírással foglalkozó Accord Bt. ügyvezető igazgatója. Felülvizsgálja az NFH a "nem hiánypótolható" dokumentumok többoldalas listáját is, amely azonban azért nem lehet sokkal rövidebb, nehogy - a korábbi gyakorlathoz hasonlóan - a határidő közeledtével megszaporodjanak az egyoldalas pályázatok. Lassítja a forráshoz jutást az is, hogy a pályaműveket két körben dobhatják vissza hiánypótlásra: először ugyanis csak formai ellenőrzésen esnek át - ennek során egyébként átlagosan minden harmadik beadvány kiesik -, a maradék 15-20 százalékát érintő tartalmi hibákra csupán a második körben figyelnek fel.
Sorra felfüggesztették a programokat az utóbbi hetekben az irányító hatóságok. Csak november 30-áig startolhattak EU-forrásra az önkormányzatok hardver- és szoftverbeszerzéseikhez és a dolgozók számítógépes képzéséhez, mert a gazdasági versenyképességi operatív program (gvop) keretében "az önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása" címszóra benyújtott támogatási igények jócskán meghaladják a három évre 1,4 milliárd forintos keretet. Már október elején leállították a pályáztatást az avop keretében falufejlesztésre és -felújításra igényelhető összegekre, november 5-én pedig a gépbeszerzésekre és a rop legtöbb "ablakára". "A felfüggesztést azonban célszerű a határidő előtt két héttel bejelenteni, hogy a 70-80 százalékban elkészített pályaműveket még be lehessen fejezni" - reagált a HVG-nek Tarjáni István, a Fókusz-2 Kft. ügyvezető igazgatója.
"Nem eléggé ügyfélorientált, inkább hatósági jellegű a jelenlegi intézményrendszer" - ismerte el Kondor Zsuzsanna, aki szerint ilyen mértékű bürokráciával Magyarország nem lesz képes a mostaninál sokkal nagyobb volumenű, 2007 és 2011 közötti támogatásokat befogadni az EU strukturális alapjaiból.
G. TÓTH ILDA