Nem különleges, csak házias funk-recept
Viszonylag rég hallottunk felőle, kicsit aggódtunk is érte (mert betegséggel küzd), de most megnyugodhattunk: Victor Bailey majdhogynem a régi. Műfajújító, mérföldkőállító szerepre nem vállalkozik, de ez nem is baj. A Millenáris Teátrum közönségét felvillanyozta az este, s minden bizonnyal sokan keresni fogják a néhány héten belül megjelenő új Bailey-lemezt.
Victor Bailey Group
március 25., Millenáris Teátrum
Victor Bailey © Gramofon |
Az új darabok is azt jelzik, hogy Bailey jórészt a régi. Elsődleges célja magas szinten szórakoztatni, a funk, a jazz és a rock vonásait felhasználva sajátos karaktert festeni, és olyan sokat basszusgitározni, amennyire az anyag épp megengedi. Szerzeményei néha szenvednek ugyan a „ritmusszekció-beli komponisták” által gyakran előidézett tünetektől, de szólistáinak megadja a lehetőséget, hogy a harmóniameneteket izgalmas, szárnyaló dallamokkal, futamokkal töltsék meg. E feladat megoldásában elsősorban Dean Brown gitáros jeleskedett, aki annak ellenére jó párszor elszállt, magával röptetve a többieket is, hogy hónapok óta most először lépett színpadra a Bailey-zenekarral, így helyenként még szüksége volt a kotta támaszára. Magam bármilyen formációban lelkesen üdvözlöm Brown megjelenését, mert még a legszárazabb, legsablonosabb zenei alapokra is vibráló, élettel teli hangépítményt tud emelni muzikalitásának, egyéni gondolatainak és soundjának köszönhetően. Amúgy régi kollégája a basszernek, stílusát, észjárását is jól ismeri. Igaz ez a magyar származású billentyűsre, Peter Horvathra is. Ő viszont inkább „közmunkás” maradt ezen az estén, az a pár szólója pedig túl sűrűnek, tudományosnak érződött a sodró zenei közegben. Poogie Bell dobost Bailey szintén évtizedek óta nevezheti barátjának és kollégájának; kemény, testes, főleg funkra kalibrált dobolását hallgatni és nézni is magával ragadó élmény. Nem nagyon cifrázza, ezt a nyers, döngölős, ragadós stílust viszont kevesen érzik úgy, mint ő.
A főhős pedig alapvetően hozta a formáját: sokat slappelt (néha bántotta is a fület a rengeteg húr-hang), énekelt (olykor ez is bántotta a fület), és sok-sok virtuóz megoldást bemutatott, amiért a közönség mindig hálás, és amivel mellesleg bizonyíthatja a nézőknek és önmagának egyaránt, hogy hál’ Istennek a keze még a régi, izomsorvadása csak a járásban akadályozza komolyabban. A hangsúly pedig még mindig a zenélésen van számára, s ha a fusion már rég nincs is a fősodorban, ő kitartóan műveli azt - sokak örömére.
Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely