2006. július. 11. 14:26 Utolsó frissítés: 2006. július. 11. 14:30 Gramofon

Cipősdobozba tuszkolt orgona

Fura szerzet az orgonista: a templomban van otthon, fent, a karzaton, ahol senki nem látja; ott játszik Isten dicsőségére. Néha azonban „letéved” egy koncertterembe, frakkba bújik, leül a játszóasztalhoz – ekkor a reflektorfény csak rá vetül. Ez történt a Művészetek Palotájának I. Nemzetközi Orgonafesztiválján is, ahol recenzensünk a párizsi Notre-Dame orgonistája, Olivier Latry koncertjét hallgatta meg.

Olivier Latry orgonaestje
Km.: MÁV Szimfonikus Zenekar, karmester: Kovács László
június 28., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Olivier Latry
A Notre-Dame orgonistája
© Gramofon
A múzeumok és koncerttermek létrejötte után százötven-kétszáz évvel az orgonaművek esetében még mindig kissé szokatlan, hogy eredeti funkciójuktól elválasztva, önmaguk szépségéért szólalnak meg. Jóllehet, előadótól függően egy koncertterem is válhat szentéllyé, egy hangverseny is alakulhat szertartássá, a felcsendülő hangok akár áhítatra is szólíthatnak. És ebből a szempontból az orgonista talán helyzeti előnyben van egy zongoristához képest, hiszen könnyebben emeli el a földről a hallgatót, akinek csak a szemét kell becsuknia ahhoz, hogy máshová képzelje magát, és vallási hovatartozástól függetlenül átengedje magát a zene felsőbb hatalmának. Kérdés persze: célja-e az orgonistának a 19. századi művészet-vallást hirdetni a koncertteremben.

A párizsi Notre-Dame negyvennégy éves orgonistája prózaibb elképzelésekkel jött Budapestre: a szórakoztató muzsikus gúnyáját öltötte fel, és a műsorra tűzött népszerű, könnyen fogyasztható művekkel esze ágában sem volt közös meditációra hívni hallgatóságát. Pedig az első félidőben elhangzott darabok magukban hordozzák azt az atmoszférát – a templomét –, amelyben megfogantak. Latry azonban mintha a végtelen tér szülötteit egy cipősdobozba próbálta volna beletuszkolni: a tágasság, a levegősség érzését, a figyelemfelhívó elidőzéseket hiányoltam leginkább sietős játékából. Mintha attól félt volna, hogy a közönség unatkozni kezd. Nem tudott teret teremteni – belül sem – Bach minden bizonnyal sokak által ismert korálelőjátéka, a Wachet auf, ruft uns die Stimme alatt vagy a g-moll fantázia és fúga horrorisztikus harmóniáival.

Azt reméltem, hogy templomi visszhang hiányában világos körvonalakkal szólalnak majd meg a darabok, fény derül minden egyes szólamra, amelyek ezáltal plasztikusan elkülönülnek egymástól, így a szerző által leírt minden egyes hang eljut a hallgatóhoz. Bár a huszonkilenc évesen, 1940-ben hősi halált halt Jehan Alain két kompozíciója (Fantazmagória, illetve Litánia), valamint Duruflé Prelúdium és fúgája éppen az orgona impresszionista lehetőségeire épít, sajnálattal kellett megállapítanom, hogy a terem teljesen kinyitott zengőkamrái és a templomihoz képest száraz akusztikája ellenére több szakasz inkább hangmasszára hasonlított. Csalódást okozott az is, hogy Latry játékát többször a szabad megformálásnak álcázott ritmustalanság jellemezte.

Mindezek ellenére nem volt ez rossz koncert. A Művészetek Palotája új orgonája fantasztikus színekre képes, és adottságait Latry úgy használta ki, hogy a 6815 síp, a több száz regiszter, valamint az öt manuál adta, szinte korlátlan lehetőségek nem csábították tékozlásra. Némely pillanatban a nézőteret megtöltő, majdnem kétezer fős közönség egy emberként figyelt a különleges színekben, effektusokban pompázó hangokra. Sajnos a második félidő hallgatását megnehezítette, hogy Kovács László és Latry nem állította be kellő odafigyeléssel a zenekar és az orgona közötti hangerő-egyensúlyt. A MÁV Szimfonikus Zenekar vonóskara így mintha némajátékkal kísérte volna Poulenc Orgonaversenyét, noha a rézfúvóknak köszönhetően az amerikai Samuel Barber Toccata festiva című (férc)művében mégiscsak hallatott magáról az együttes. Úgy tűnt, a közös produkciónak jót tett volna még néhány próba, befejezésül azonban Olivier Latry két szóló-ráadással gondoskodott arról, hogy ha nem is lélekben megtisztulva, de egy összességében kellemes koncert emlékével térjünk haza.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.