Operafesztivál: felnőtt esemény az Avas-alján
Manapság előszeretettel neveznek minden bográcsos főzőversenyt és agárfuttató parádét fesztiválnak. Kár. A fesztivál rang és tartalom, ünnepélyes elegancia és jövőbe tekintés. Miskolcon például a Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál az elmúlt fél évtizedben valódi, magas színvonalú sorozattá nőtt.
A Bartók+Verismo 2006,
a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál előadásai
Csattanós, de eleinte erőltetettnek tetsző szlogent találtak az alapító atyák (Hegyi Árpád Jutocsa, Kesselyák Gergely és Müller Péter Sziámi – soroljuk csak fel itt viharokat keltő nevüket, hiszen a tények tények maradnak): a zene várost épít. A sebhelyes vakolatú főutcai házak nem nagyon látszottak épülni, színvonalas szállást találni is nehéz volt. Ma szép pasztellszínekben pompáznak a klasszicista és eklektikus épületek, üde parkok és kellemes teraszok hívogatják az éhes kultúrabarátot, légkondicionált hotel is akad. Ez még nem a Kánaán, de a fejlődés látványos. Ha a recenzens megvádoltatna, hogy csupán külsőségekkel foglalkozik, hadd szögezze le: egy jó program méltó keretet követel.
Marton Éva is vendég volt A személyiség intenzitása © Gramofon |
Jó lett volna végig élvezni a fesztivált, bebarangolni a távolabbi – aggteleki vagy edelényi – helyszíneket, nekünk néhány estényi időnk volt. De – cseppben a tenger – így is majdnem teljes képet kaptunk. A Szegedi Kortárs Balett az ismert és sikeres Mandarin-koreográfiát és a Táncszvit friss (lásd korábbi rencenziónkat) változatát hozta Miskolcra. Ezután Meláth Andrea és Palerdi András előadásában, a weimari Michael Schulz rendezésében játszották A kékszakállú herceg várát. A rendező nem értette félre Bartók művét, de nem is értette meg egészen. Judit szerepében Meláth mégis megint magára talált: az övé a szólam és a figura. Régen jól hallható volt, ha Kesselyák Gergely irányított egy zenekart, élénk, feszes hangzást teremtett. Most a szimfonikusok meghökkentően érdektelenül játszottak, bizonyos hangszercsoportok (rézfúvósok) elhelyezésével pedig mintha büntetni akarta volna a karmester a publikumot.
Jó volt találkozni Puccini munkatársa, Franco Alfano Feltámadás című operájával. A szcenírozott előadást a Szerb Nemzeti Színház együttese mutatta be. Rejtély, hogy egy olyan energikus szakember, mint Alfano, miért választott egy Tolsztoj-regényt témájául? A tisztes mesteremberre valló zenét jó színvonalon szólaltatta meg az újvidéki együttes. Giordano Fedorája sem tartozik a sűrűn játszott alkotások közé, pedig remek szereplehetőségeket kínál. Különösen olyan formátumos egyéniségeknek, mint Marton Éva és Giuseppe Giacomini. Ismét bebizonyosodott, hogy a művészi személyiség intenzitása többet ér mindenféle trükknél, egy koncertelőadás is adhat igazi, katartikus operai élményeket. A produkció hatalmas sikerében része volt Joseph Resigno karmesternek, aki feszes és pontos játékot követelt a pesti Operaház zenekarától.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely