Lélegzetelállító Tizenhatok
Az angol The Sixteen Choir lélegzetelállító koncertet adott a Mátyás-templomban. Műsorukat egyetlen szerző, a spanyol Tomás Luis de Victoria (1540-1613) műveiből állították össze. Megtudtunk valamit a spanyol késő reneszánsz (vagy már kora barokk?) korának emberéről, és ez egy félig-meddig protokolláris rendezvényen már-már váratlan. Vagy mégsem?
The Sixteen Choir, művészeti vezető: Harry Christophers
Július 3., Mátyás-templom
Harry Christophers Szerencsére túllépte hatáskörét © Gramofon |
Harry Christophers messze túllépett a karnagyok szólambeléptető tevékenységén, sőt a bonyolult, többnyire hatszólamú kompozíciók szerkezeti felépítését a tizennyolc fős kórus láthatólag saját hatáskörében megoldotta. Christophersnek így bőven maradt tere és energiája a kompozíciók dinamikai és érzelmi koordinálására, az érzéki elemek hangsúlyozására. Intései nyomán eseményekben rendkívül gazdag kompozíciókká váltak az első félidőben elhangzó motetták. A kórus felépítése idehaza szokatlannak tűnhet: tizenkét férfi és hat nő énekel az együttesben. A hölgyek az esetek többségében a két szoprán szólamot énekelték, így a basszus és a tenor szólamok mellett az altot is a férfiakra osztották ki. Egy hatszólamú tételben a férfiak négy szólamot vittek, s a létszámból adódó hangzásarány tökéletesnek bizonyult. Christophersnek arra is volt gondja, hogy a férfiak elhelyezésével minden egyes motettának megadja a maga jellegzetes és ideális térbeli elrendezését. A darabok között pillanatok alatt átrendeződött a felállás, a baloldali szoprán mellett álló férfialt – ha úgy adódott – átment a jobboldali tenorokhoz, a szűkebb fekvésben mozgó tenorok pedig távolabb kerültek egymástól. A kétkórusos Ave Regina caelorumban a kétszer négy szólamot szimmetrikusan helyezte el. Ez a fajta variabilitás elképzelhetetlen lenne beintésre váró kórustagokkal. A különleges hangzáshoz (a kristályos tisztaság magától értődő…) hozzájárul az is, hogy valamennyi férfiszólamnak (a basszusnak is) egészen fényes és egészséges a legfelső regisztere. El Grecóra utalhatunk ismét: olyan, mintha az egész kórus néhány centiméterrel a föld fölött lebegne.
Ezek után a Requiemet izzó romantikával szólaltatta meg Christophers, a mű úgy emelkedett el újra és újra a gregorián intonációk talapzatáról, úgy tört át a liturgikus kereteken, hogy végig azt érezhettük: itt nem valaminek a megtagadásáról, hanem egy félezer éves kultúra utolsó, nagy és természetes megnyilvánulásáról van szó. Jöjjön a Lord Mayor minden hónapban!
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely