2006. május. 22. 15:05 Utolsó frissítés: 2006. május. 22. 15:12 Gramofon

Cigiszünet a színpadon

A közönségnek imponálnak Cesaria Evora nem zenei gesztusai: amikor cigire gyújt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, és kitölt magának egy pohár bort. A dalok a régiek, fényük és értékük nem kopik, ám a díva nem tud megbirkózni az egyik legnagyobb előadói kihívással: hogyan lehet ezredik alkalommal is ugyanolyan ihletetten zenélni a közönség előtt.

Cesaria Evora koncertje
Május 13-14., Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Cesaria Evora
Lassan elidegenedett
© Gramofon
Cesaria Evora a világzene egyik utolsó védőbástyája. Az utóbbi három évben sorozatban látogatott Magyarországra, volt a Szigeten, és tavaly már a MüPában is bemutatkozott. Miközben a magyar közönség – tegyük hozzá, nagy nehezen és több éves fáziskéséssel – elfogadta a jelenséget, a különleges egyéniséget, addigra már el is múlt valami elementáris belőle: a hajdani „mezítlábas díva” név, amivel illették, a mögötte rejlő keresetlenség, a szép dallamok egyszerű, szerény és sallangmentes artikulálása – mindez ma már csak mítosz. Elhomályosította valami, amiről nem tudjuk bizonyosan, mi is lehet: talán tudatos, de nem őszinte marketing-stratégia vagy egyszerűen az évek múlása – nehéz a kulisszák mögé látni, ezért ezt a szálat kénytelenek vagyunk elvarratlanul hagyni.

Azért írok az elmúlásról ilyen leplezetlen pátosszal, mert sajnálom azt a művészi szintre emelt melodramatikus hangvételt, azt az elegánsan visszafogott szenvedélyt, amely Cesaria stílusát a legjobban fémjelezte. Ez a művészet nem színészmesterség: nem lehet ilyen hőfokon átélés nélkül énekelni a sivár, kietlen anyaföldről, amely nem szép, nem vonz turistákat, még csak nem is sűrűn lakott – mégis élteti a lakosaiban izzó, olthatatlan hazaszeretet. Cesaria ilyen volt, művészetének ez a hangvétel adott igazi értéket, és a hamu alatt parázsló szenvedély rövid időre izzó lángra lobbant, amikor a művésznő elhagyta Cabo Verdét, hogy immár ünnepelt énekesnőként bejárja a világot. A másfél évtizede óta tartó karrier monotonitása azonban mára kioltotta a lángot, és egyszerűen elidegenítette az énekesnőt művészetének tárgyától.

Ezt az állapotot tekinthette meg a hazai közönség a legutóbbi koncerten. A produkciót hangos siker övezte, bár tegyük hozzá: ez a közönség nem a világzenei produkciók közönsége, ahogy a koncert sem sorolható a világzene műfajába – ha létezik még egyáltalán ilyen műfaj. Sokkal inkább sanzonestet hallhattunk, az opera- és Szféra-bálok alkalmi közönségével (taktusra vastaps, decens, kiöltözött nézők stb.), jól megcsinált zenei kulisszával, a dalok kiszámítható, statikus sorával. A koncertből hiányzott a rögtönzés alkímiája, amely életet lehel minden afrikai és latin eredetű zenébe. Cesaria zenekarának hangszerelése ugyan érdekes, és megőrzi a latin zenekarok jellegzetességeit, ám a hangszeresek nem elégséges lelkesedéssel játszották szólamukat. Sajnáltam, hogy a szaxofonszólók hangról hangra úgy szóltak, ahogy a lemezen; sajnáltam, hogy szinte minden szám olyan volt, hogy akár a CD-ről is szólhatott volna (pedig nem arról szólt). Kár, hogy nem találtam semmit, amitől a koncert valóban egyedi élménnyé válhatott volna. Kár, hogy még a Bésame mucho is olyan kiszámítható ráadás volt, hogy arra fogadást lehetett kötni. Egyedül a Cabo Verde, Terre Estimada hiányzott a sorból – talán ezt az egy számot Cesaria nem hajlandó többé énekelni, egészen addig, amíg haza nem tér, végre újra.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

hvg360 Lenthár Balázs 2025. január. 09. 19:30

Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála

Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.