2005. augusztus. 04. 11:53 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. augusztus. 04. 11:59 Golden Blog

Megduplázódott a blogok száma március óta

Az online naplók száma hatalmas tempóban bővül. A nyilvános blogokban kereső Technorati szerint minden egyes másodpercben indítanak egy újabb webnaplót valahol a világban.

Blogoszféra: egyre bővül
© sxc.hu
A BBC szerint a Technorati üzemeltetői által kiadott legutóbbi State of the Blogosphere című beszámoló tanúsága szerint márciusban 7,8 millióra rúgott az ismert naplósite-ok száma, míg a legfrissebb adatok már 14,2 millió blogról számoltak be. A riport szerint a blogok száma öthavonta duplázódik majd meg a jövőben.

A Technorati a webnaplók Blogoszférának elnevezett univerzumában vizsgálódik, s számontartja az blogokat, amelyeket kulcsszavak alapján talál meg.

A jelentés szerint különösen nagy ütemben fejlődnek az MSN Spaces, a Blogger, a LiveJournal, az AOL Journals, a WordPress, illetve a Movable Type blogszolgáltatók.

A statisztikák azt mutatják, hogy a Technorati által figyelemmel kísért blogokt 13 százalékát hetente, vagy gyakraban frissítik, s az új bloggerek 55 százaléka három hónappal megnyitása után is használja még a webnaplóját. A jelentés készítői felhívták a figyelmet a mobil eszközökről elérhető, ugynevezett moblogok egyre növekvő számára is. Kiemelték, hogy számos szolgáltatáson, mint például a Google böngészőkbe építhető saját menüsora, a Google toolbaron, vagy a Flickr fotók megosztását lehetővé tévő weboldalon is megjelentek olyan gombok, amelyek segítségével a felhasználók egyből megjeleníthetik a nekik tetsző tartalmakat a saját blogjukon.

A Technorati értékelése szerint az USA egyre jobban elveszti központi szerepét a blogoszférában, mivel egyre több webnaplót indítanak Japánban, Dél-Koreában, Kínában, Nagy-Britanniában, Franciaországban és Brazíliában is .

A webnapló-őrület nem csillapodik, s a leleményes felhasználók egyre változatosabb célokra használják fel a blogokat. Az egyszerű személyes naplótól kezdve a kampányoldalakon és művészeti projekteken át az online magazinokig és virtuális közösségekig terjed a skála. A blogok népszerűségén nagyot lendített az RSS-kliensek megjelenése, amelyek segítségével az olvasók valós időben értesülhetnek arról, ha a kedvenc oldalukra új tartalom került ki.

A blogok kiváló felületet jelentenek olyan tartalmak megjelentetésére, amellyel a kereskedelmi média keveset foglalkozik, illetve az olyan szerzők számára, akik olyan helyen tevékenykednek, ahol a politikai rendszer, vagy a földrajzi adottságok nem teszik lehetővé a gyors hírközlés más formáit. Emellett a hagyományos média híreit, tudósításait is sok esetben kiegészítik a bloggerek beszámolóim, mint például a július 7-i londoni terrortámadások ügyében.