A közlekedési miniszter azt mondta, maga is kíváncsi arra, mennyi pénzt kell majd visszafizetni a 20 percen túli késések után.
„Azt szeretném, hogy az utasok érezzék, hogy mi mindent megteszünk, és ha nem jól sikerült az utazás, akkor tisztában vagyunk a felelősségünkkel.” Ezt mondta Lázár János a Hír Tv-nek adott interjújában arról, hogy a MÁV-Volán csoport júniustól visszafizeti a jegyár egy részét annak, akinek 20 percnél többet késik a vonata vagy busza. Csakhogy, mint a Világgazdaság észrevette, az építési és közlekedési miniszter azt is elmondta, valójában nem tudja, hogy mennyi pénzről lesz majd szó.
Azt elmondta, hogy a MÁV–Volán-csoport 1100 milliárd forintos költségvetéséből tavaly 114 milliárd forint volt a jegyárbevétel, majd azzal folytatta:
„Kíváncsi vagyok én magam is arra, hogy a 114 milliárdból mennyit kell majd visszatéríteni az utazóközönségnek.”
Arra a MÁV nyilvánosan közzétett adataiból csak egy közelítő becslést lehet készíteni, hogy hány vonat késett 20 percnél többet, mert azokat úgy adják meg, hogy a 16-30 perc közötti késés idősávja az egyik kategória. Ez alapján azt tudjuk, hogy
- augusztusban a 97 452 vonatból 8934 késett legalább 16 percet,
- szeptemberben 93 842 vonatból 7435,
- októberben 96 907-ből 7272,
- novemberben pedig 93 063-ból 8014.
Ebből kellene tehát kivonni még a 16-20 perc között késő vonatok számát, ha azt közölnék nyilvánosan.
Lázár azt is elmondta, hogy akkor sem fogják szankcionálni a menedzsmentet, ha egy évben 5-10 milliárd forintot kell visszaadni.
Vitézy Dávid kritikáira pedig – a volt államtitkár arról beszélt, hogy „maradnak a késő vonatok, régi járművek, de legalább tisztább lesz a WC” – Lázár azt válaszolta: „Vitézy úr az az ember Magyarországon, aki még semmit nem csinált meg abból, amit ígért vagy amit mondott, úgyhogy nem lehet komolyan venni azt, amit ő állít”.
A miniszter ígérete az, hogy június 1-jétől a jegyár felét visszakapja az, akinek a vonata vagy a busza 20 percnél többet késik. Az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus papírozáson átesnie ehhez: aki appon át vette a jegyét, az automatikusan kapja vissza a pénzt, mindenki más a pénztárban tudja átvenni a jegyár felét. Ez járni fog a bérleteseknek is: ha a havi bérletes legalább ötször késik 20 percet, akkor a következő havi bérletéből 10 százalék kedvezményt kap – nekik az applikációban kell jelezniük, hogy késő vonaton vagy buszon ültek.
Azt épp a napokban mutattuk be részletesen, hogy melyek voltak 2024 legproblémásabb vasútvonalai.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.