A cseh állami olajvállalat szerint az ország ellátása nincs veszélyeztetve, noha a szükségletek 58 százaléka Oroszországból érkezik.
Szerda reggel leállt a kőolajszállítás az orosz Barátság vezetéken keresztül Csehországban – közölte Pavel Kaidl, az Orlen Unipetrol társaság szóvivője a CTK hírügynökséggel szerda délelőtt.
A csehországi kőolajvezetékeket működtető Mero állami társaság ugyanakkor bejelentette, hogy Csehország ellátása kőolajjal nincs veszélyeztetve, mert a kőolajszállítás nyugati irányból folyamatos, és szükség esetén felhasználhatók az állami kőolajtartalékok is, ami 90 napra biztosítja a csehországi fogyasztást.
A kialakult helyzetet a Mero jelenleg vizsgálja, a cseh kormány pedig szerda délután ülésezik, és a tanácskozás egyik napirendi pontja, hogy az állam tartalékaiból kőolajat adna kölcsön az Orlen Unipetrol társaságnak.
Kőolajhiánytól nem kell tartani – hangsúlyozta Lukás Vicek ipari és kereskedelmi miniszter is az X-en közzétett bejegyzésében –, mert Csehország továbbra is elegendő mennyiségű kőolajat kap az olasz TAL- és az ehhez kapcsolódó IKL-vezetékeken keresztül.
Csehország tavaly az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezetéken keresztül kapta olajfogyasztásának 58 százalékát, a többi a TAL–IKL-vonalon érkezett az országba.
A cseh kormány már korábban bejelentette, hogy a jövő év folyamán leválik az orosz kőolajról, ezért a TAL kapacitását az eddigi négymillió tonnáról évi nyolcmillióra emelik, a bővítési munkák már folyamatban vannak. A projekt költségvetése hozzávetőlegesen 1,6 milliárd koronát tesz ki.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.