Valenciában jelenleg az eltűnt személyek százainak keresésére összpontosítanak, és szinte lehetetlen még megbecsülni is a tartományt és a szomszédos régiókat sújtó villámárvíz okozta károk helyreállításának elképesztő költségeit.
Kelet-Spanyolországban a heves felhőszakadás okozta villámárvíz percek alatt szinte mindent elsodort, ami az útjába került. Mivel nem volt idő reagálni, rengeteg ember járművekben, lakásokban, üzlethelyiségekben és mélygarázsokban rekedt.
November 4-én, hat nappal az áradások után, a hatóságok 217 holttestet azonosítottak, közülük 213-at Valencia régióban, de továbbra is több ezer eltűnt embert keresnek. Az már most egyértelmű, hogy ez volt a modern spanyol történelem legtöbb halálos áldozatot követelő katasztrófája, amelyben több mint 200 ezer ember került katasztrófa sújtotta helyzetbe. Jelenleg otthonok ezreiben még mindig nincs se csapvíz, se áram, se internet, a boltok zárva vannak, és segélyszervezetek osztanak szét élelmiszert és gyógyszereket a rászorulóknak.
A katasztrófa azért tudott ilyen súlyos károkat okozni, mert például Chiva településen nyolc óra alatt több eső esett, mint az előző 20 hónapban együttvéve. Eközben pedig Valencia város déli részén hiába nem is esett az eső, az özönvíz így is elöntötte a területet. A valenciai tartományi kormányt heves bírálatok érték, amiért kedd este 8 óráig nem küldött riasztást a mobiltelefonokra, pedig egyes helyeken már látható volt, hogy jön az ár, és az országos meteorológiai hivatal már korábban vörös riasztást adott ki a heves esőzésekre figyelmeztetve.
A valenciai kormány a hármas skálán kettes fokozatba sorolja a jelenlegi válságot, amelynek kezelése a regionális hatóságok kezében van, amihez a központi kormánytól kérhetnek segítséget. A Nemzeti Rendőrség és a tartományi Civil Gárda közel 10 ezer rendőre mellett mintegy 7500 katonát, teherautókat, útjavító gépeket és Chinook kéthajtóműves nehéz szállítóhelikoptereket is bevetettek a több ezer összetört autó eltakarításához és a segélyek szétosztásához, emellett drónokkal és kutyákkal is segítik a holttestek felkutatását.
Utakat, vasutakat, elektromos és ivóvíz-infrastruktúrát és ipari területeket is elsodort az ár, ezért sürgősségi pénzügyi alapokat szabadítottak fel. A teljes költség azonban egyelőre nem látható méreteket ölthet.
A spanyol közlekedési minisztérium november 1-jén 24,8 millió eurót szabadított fel a Valencia régióban megrongálódott utak és vasúti infrastruktúra első sürgősségi javítási munkálatainak fedezésére. De ez csak a kezdet. Prioritás az A-7-es autópálya árvíz által tönkretett viaduktjának újjáépítése. Ez nem is csoda, hiszen a viadukton, amely a valenciai körgyűrű részét képezi, napi 78 ezer jármű halad át, amelynek ismételt megnyitásáig egy ideiglenes háromsávos kerülőutat alakítanak ki.
Az árvízben súlyosan megrongálódott Chiva és Torrent vasúti alagútjainak javítási munkálatai már megkezdődtek, ezeknél 1,2 kilométernyi pálya semmisült meg. A Madrid és Valencia közötti AVE nagysebességű vasúti összeköttetés helyreállítására legalább két-három hétig várni kell – közölte Oscar Puente spanyol közlekedési miniszter. A három erősen megrongálódott elővárosi vasútvonal helyreállítására nem közöltek ütemtervet, pedig ezek közül az egyik vonal 90 kilométeres szakaszon teljesen megsemmisült.
Jelenleg lehetetlen megbecsülni a Valencia tartományt és a szomszédos régiókat sújtó villámárvíz okozta károk helyreállításának elképesztő költségeit. Nem lehet kiszámítani azt sem, hogy milyen gazdasági hatással jár Valencia – Spanyolország harmadik legnagyobb városa – számos vállalatának és üzemének leállása. Azt különösen nem látni még, hogy a nyári turistaszezont mennyire veti majd vissza a rombolás, az viszont már most látható, hogy a természeti katasztrófák átrendezhetik az utasbiztosítási piacot is, amiről itt írtunk bővebben.
„Nem hagyjuk önöket magukra” – ígérte Pedro Sánchez spanyol baloldali miniszterelnök október 30-án Valencia lakosságának. „Az állam és szükség esetén az Európai Unió minden erőforrásával segíteni fogjuk önöket, hogy a lehető leggyorsabban talpra állhassanak, újjáépíthessék otthonaikat és életüket”. Ugyanezen a napon a valenciai tartományi kormány elnöke, a jobboldali Carlos Mazón 250 millió eurós segélyt jelentett be a katasztrófa áldozatainak, köztük „személyenként legalább 6000 eurós közvetlen, gyors és bürokráciamentes segélyt”, emellett felszólította az EU-t, hogy aktiválja szolidaritási alapjait.
Az áradások miatt több mint ötezer jármű rekedt az utakon, és közel egy héttel az áradások után még mindig több tucatnyi út van lezárva, köztük az A-3 és az A-7 autópályák egyes szakaszai és több országos gyorsforgalmi út is. Az úttesteket sok helyen a víz felszakította vagy földcsuszamlások miatt megsüllyedtek, emellett több felüljáró megrongálódott és közel száz mellékút vált járhatatlanná.
Olyan ipari övezeteket, mint az 1200 vállalatnak otthont adó Riba-Roja, valamint a katasztrófa által különösen sújtott Pista de Silla logisztikai központját is elöntötte a víz.
Valenciától délre, a régió ipari központja, Almussafes is árvíz alá került, ahol a Ford egyik legfontosabb gyárának működését is fel kellett függeszteni. Október 29-én éjjel 400 dolgozónak kellett menedéket keresnie a gyárban az árvíz elől, ami után a gyár vezetése úgy döntött, hogy legalább november 11-ig felfüggeszti tevékenységét.
Miguel Burdeos, az SPB csoport elnöke – akinek Bosque Verde és Deliplus márkái a Mercadona szupermarketeknek köszönhetően jól ismertek Spanyolországban – állítólag az eltűntek között van. Azt már viszont már tudni, hogy a Valencia egykori labdarúgó-játékosa, a 28 éves José Castillejo is meghalt az áradásokban.
Történt hasonló már korábban is?
Noha Spanyolország Földközi-tengeri partvidékén ősszel, a hidegfront hatására viszonylag gyakran előfordulnak heves esőzések, amelyek árvizeket okozhatnak, (ezt az éghajlati jelenséget DANA-nak hívják), de a mostani az utóbbi idők legsúlyosabb villámárvize volt. 1957-ben a DANA legalább 81 halálos áldozatot követelt, és a Túria folyó szabályozásához vezetett, 1982-ben és 1987-ben is áradások voltak, amiben legalább 30-an meghaltak, majd 1996 augusztusában a tartomány északkeleti részén, Biescasban, a Gallego folyón kialakult villámárvíz söpört el egy kempinget, 87 ember halálát okozva.
Nagy esőzések, amelyek elöntik a mélygarázsokat az évnek ebben az időszakában – még ha áldozatokkal nem is járnak – gyakran előfordulnak tehát, ezért bevett szokás, hogy ilyenkor az tulajdonosok gyorsan kimenekítik az autóikat a garázsokból. Sokan most is autóikat vitték volna biztonságosabb helyekre, nem számítottak viszont arra, hogy a mostani áradás ilyen hirtelen, akkora mennyiségű vizet hoz, és az épületekben rekedhetnek.
A múlt heti szélsőséges mennyiségű eső azután következett be, hogy Spanyolország 2022-ben és 2023-ban elhúzódó aszállyal küzdött, ami tavaly szeptemberben szintén óriási áradásokkal fejeződött be. Szakértők azt állítják, hogy a szélsőséges időjárási események, köztük az aszály és árvíz az éghajlatváltozással együtt fokozódnak, egyre nagyobb természeti és gazdasági károkat okozva.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.