A munkabeszüntetés hátterében a Stellantis gyengélkedése áll.
Húsz év óta először tartanak országos sztrájkot az olasz autóipari dolgozók, miközben a legnagyobb olaszországi gyártó, a Stellantis – amelynek portfóliójába tartoznak más mellett az olasz Fiat és Alfa Romeo márkák is – egyre nagyobb versennyel és romló pénzügyi helyzettel kénytelen szembenézni – írja a Euronews.
Az egyik szakszervezet, az Olasz Fémmegmunkálók Szövetsége első kilenc hónapra vonatkozó termelési adatai szerint a Stellantis termelése 2024-ben 40 százalékkal esett vissza a tavalyi évhez képest.
„Ahhoz, hogy a kormány által kitűzött egymillió járműre vonatkozó célt 2030-ra elérje, a Stellantis Csoportnak meg kellene dupláznia a termelést” – közölte a szakszervezet.
Olaszország szélsőjobboldali, Giorgia Meloni vezette kormánya korábban azzal vádolta a Stellantist, hogy összeszerelő üzemeket telepít azokba az országokba, ahol olcsóbb a munkaerő.
Az ágazat három fő olaszországi szakszervezete most Róma utcáin vonulva arra kéri a kormányt, hogy védje meg a munkahelyeket az ágazatban, és segítsen biztosítani az olaszországi autóipar jövőjét.
„Heti egy-két napot dolgozunk, ha minden jól megy. Álláspontunk szerint az [ökológiai] átállást nem lehet kizárólag a munkavállalókkal megfizettetni” – mondta Riccardo Falcetta, az UIL fémipari szakszervezet tisztviselője Bariban.
A világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis beszámolója csütörtökön jelent meg. E szerint a konszern értékesítése 20 százalékkal csökkent világszerte. A Stellantis egyúttal rontotta a folyó évre vonatkozó több pénzügyi mutatóját is a globális autóipar helyzetének romlása és a kínai verseny fokozódása miatt. A cég most azzal számol, hogy az ipari szabad cash flow-ja idén mínusz 5 és mínusz 10 milliárd euró lesz, míg eddig „pozitív” mutatóval számolt. A korrigált működési eredményrátára vonatkozó előrejelzését pedig 5,5 és 7 százalék közé rontotta az eddigi 10 százalék fölötti várakozásához képest.
A Stellantis portfóliójába tartozik az Abarth, az Alfa Romeo, a Chrysler, a Citroën, a Dodge, a DS Automobiles, a Fiat, a Jeep, a Lancia, a Maserati, az Opel, a Peugeot, a Ram és a Vauxhall.
Nyitókép: AFP / Filippo Monteforte
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.