Domány András
Szerzőnk Domány András

A kormány az utolsó pillanatban meghozta a szükséges döntést.

Hétfő reggel számoltunk be a Telex nyomán arról, hogy tíz nappal a határidő előtt még mindig nem érkezett meg a kormányzati engedély ahhoz, hogy a Stadler új motorvonatokat szállíthasson a GYSEV-nek.

Pedig tényleg csak ez hiányzott, a GYSEV és a Stadler már tavasszal megkötötte a szerződést, az Európai Befektetési Bank pedig rábólintott, hogy ad pénzt, amint a kormányzati jóváhagyás megérkezik. Erre szeptember 19-e volt a határidő.

Szeptember 9-e este jelent meg a vonatkozó határozat a Magyar Közlönyben.

A határozat felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy a magyar állam nevében a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) személyszállítási közszolgáltatásának színvonalának javítását szolgáló 9 darab, továbbá opcionálisan 2 darab motorvonat beszerzésének finanszírozását célzó, legfeljebb 160 millió euró tőkeösszegű hitelszerződéshez kapcsolódóan 100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre. 

A GYSEV Zrt. a hitelszerződést nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kötheti meg. A kormány felhívja az  építési és közlekedési minisztert, gondoskodjon arról, hogy a GYSEV Zrt. az opcionálisan beszerzendő motorvonatok finanszírozásához a hitelszerződés szerinti hitelből csak annyit hívjon le, amely összeghez szükséges – önrésznek minősülő – projektek forrása a hitel lehívásakor a GYSEV Zrt. részére rendelkezésre áll.

Ez a projekt az egyetlen olyan a vonatbeszerzési tervek közül, amely azonnal végrehajtható, és új személyszállító járműveket biztosítana. A szerződés szerint a Stadler 9 Intercity minőségű motorvonatot adna, és emellé még további 4 vonatra kapna opciót a GYSEV, a járműveket a Budapest–Sopron, illetve a Budapest–Szombathely vonalon állítanák forgalomba. (A kormány, mint látható, a négyből kettőhöz járult hozzá.) A legelsők valószínűleg 2027-ben készülhetnének el.

Bár a Csáddal kötendő megállapodásokról szokatlan módon nap közben jelent meg a Magyar Közlöny a kormány határozatával, a nap végére helyreállt a szokásos eljárás: a vonatbeszerzésről szóló döntést a hivatalos lapnak egy következő számában, este tették közzé.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.