Bejelentették, hogyan alakulna át a tömegközlekedési bérletrendszer márciustól; nagyobb lett az éves inflációnk, mint 2022-ben; ezermilliárd forinttal elszámolta a kormány a költségvetést. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Lázár János egy olyan ajánlatot tett a főváros vezetőinek, ami gyakorlatilag lenullázná a Budapesti Közlekedési Központ jegyárbevételeit: a MÁV, a Volán és a HÉV budapesti szakaszain elfogadják a budapesti BKK-bérletet, ha a BKK járatain is elfogadják a MÁV és Volán bérleteit. Karácsony Gergely válaszában az ajánlatot nem utasította el élből, de azt kérte, hogy az utaskilométerek alapján számolják ki, hogyan oszthatják el a pénzt. Ez pedig azt is jelenti, hogy Karácsony Gergelynek egyszerre lett kihívója Lázár János és Vitézy Dávid is – aki még nem jelentette be, hogy a kormányból az LMP-be átigazolva versenybe száll-e a főpolgármesteri posztért.
Lázár bejelentései más szempontból is nagy változásokat hozhatnak: teljesen átalakíthatják márciustól a mostani kedvezményrendszert. Ebben lesz, aki jól jár – például 4990 forintért az egész országot be lehet utazni 24 óra alatt, a nagycsaládosok pedig ingyen utazhatnak –, de például a fővárosi agglomerációból ingázóknak jelentősen megdrágulhat a bérlet.
5,5 százalékosra lassult az infláció decemberben, leginkább azért, mert a benzinár egy jókorát csökkent ahhoz képest, amilyenre egy évvel korábban, a hatósági ár eltörlésekor ugrott, és persze nincs még vége a vitának, hogyan jöhet ki az, hogy a gázár, miközben nem változott, papíron mégis majdnem 30 százalékkal a tavaly ilyenkori alatt van. Az éves átlagos szám már nem ennyire jó, az, hogy 17,6 százalékra jött ki az átlag, azt jelenti, hogy 2023-ban magasabb volt az inflációnk, mint 2022-ben.
A kormány eközben úgy döntött, hogy a multiknak tájékoztatást kell kitenniük, ha egy termék kiszerelése csökken. Pedig a kiszerelés mérete a gyártókon múlik. A „zsugortájékoztatókkal” újabb felületet kap a propaganda a boltokban, a multik még egy kötelező pluszfeladatot és adott esetben bírságokat, de az infláció nem ettől fog csökkenni.
Nem sikerült tartani a 2023-as költségvetést: 4593 milliárd forint lett az éves hiány. Az eredeti cél az volt, hogy 3400 milliárd hiánnyal sikerüljön megúszni az évet, aztán amikor ez nem volt már tartható, akkor októberben 3900 milliárdra emelték a célt. Végül ennél is rosszabb lett a mutató.
Ami pedig a jövőt illeti, arról Darvas Zsolt közgazdász beszélt a hvg360-nak, hogy az államháztartás hiánya miatt biztosan lesz túlzottdeficit-eljárás Magyarország ellen. Az Európai Parlament, Bizottság és Tanács megkezdte a tagállamok 2024-es költségvetéseinek értékelését, és megfogalmazták az ezzel kapcsolatos ajánlásokat. A prioritás az óvatos költekezés, a hiánycélok visszaszorítása és az energiatámogatások kivezetése. A magyar kormányzat nem épp így gondolkodik a költségvetésről. És megindult újra az államadósság elleni harc is, csak most 2010-zel ellentétben nincs olyan nyugdíjkassza, amit le lehetne nyúlni.
A hét képe: Kiszakadt egy Boeing 737 Max 9-es gép kabinjának oldala, amikor a repülő kényszerleszállást hajtott végre a portlandi repülőtéren. A Boeing-részvények a mélybe zuhantak, de még rosszabbul járt a beszállító cég, amely a hibás repülőgép-alkatrészt gyártotta.
Kicsit váratlan helyen épülhet meg a keleti nyitás eddig legnagyobb presztízst hozó beruházása: az ellenzék fellegvára, Szeged adhat otthont a Teslát is előző kínai e-autó-gyártónak, a BYD-nek. A kormány még azzal is segíthet, hogy erre a cégre szabhatja az EU-s elektromosautó-vásárlási támogatásokat.
A kisajátítási folyamat még le sem zárult, de a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások szabályozása megengedi, hogy már az esetleges viták és alkudozások alatt megkezdődjön a munka. A földtulajdonosok közül többen keveslik a pénzt, amit a kisajátítás fejében felkínáltak számukra, az elszántabbak fogadkoznak, hogy akár Strasbourgig is elmennek. Mire ítélet lesz, addigra beindulhat a termelés, a terv szerint 2025-ben legurul a gyártósorról az első autó.
Kemény hideggel indult az új év – az, hogy nálunk egy-egy este lement a hőmérséklet mínusz 10 fok alá, még egész enyhe ahhoz képest, hogy Finnországban mínusz 44 fokot is mértek. Ehhez kést a tőzsdéken nem drágult a gáz, pedig még az is nehezíti a helyzetet, hogy a Vörös-tengeren a húszi lázadók fenyegetik a tankerek vízi útvonalát.
Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázpiaci elemzője azzal magyarázta a dráma elmaradását, hogy az ipar európai és ázsiai gyengélkedése miatt mindkét kontinensen kevesebb gázra van szükség, Katar még mindig a Szuezi-csatornát használja a szállításra, és persze Európában, illetve Ázsiában is jól felkészültek még a tél előtt a tározók feltöltésével. Magyarországon eközben vállalatok gázfogyasztása nőtt, a lakosságé viszont annyira visszaesett, hogy az ország összfogyasztása 2016 óta nem látott szintre zuhant. Az állami MVM rengeteg orosz gázt vásárolt, miközben nőtt a gázexport.
Döbbenetesen nagy összeget, a tavalyinál majdnem harmadával több pénzt biztosított hadi kiadásokra Vlagyimir Putyin az idei orosz költségvetésben. A háború, amelyet ott nem is nevezhetnek háborúnak, olyannyira első számú prioritás, hogy mindent ennek rendelnek alá a pénzügyekben is.
Pedig bajok lehetnek közben a hátországban. Gyorsul az infláció, még kevesebb pénz jut oktatásra, egészségügyre, lakhatásra, de a hadi gépezet ettől aligha fog megdöccenni.
Közel hatszorosára növelnék annak a zuglói termálkútnak a kapacitását, amivel a sok vitát kiváltó, kormányzati hátszéllel épülő Bosnyák téri gigaberuházás épületeit kívánják hővel ellátni. A kút bővítése ügyében már zajlik a környezetvédelmi hatósági eljárás, de a lépés aggodalmat váltott ki a helyiek körében.
A geotermikus energia hasznosítása fontos eleme a klímaváltozásért felelős gázok kibocsátásának visszafogását, illetve a földgázfüggőség csökkentését célzó igyekezetnek. A Rákos-patakba borítani tervezett napi közel 3000 köbméter sósabb és meleg víznek nem örülnek majd a védett fenékjáró küllők, de az invazív vörös mocsárrákok jól járhatnak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.