Bár a menetrendi kijelzőkön semmi nem utal rá, a forgalom kisebbnek tűnik a szokásosnál, QR-kódos plakátok is hirdetik, hogy sztrájk van a Volánbusznál, és a hangosbemondóban is rendre elhangzik, hogy épp melyik járat nem indul. Nem hiányoznak a csalódott utasok, és bizony nem véletlenül maradt koszos némelyik busz sem. Kis körkép a Volán-sztrájkról.
Na, eddig tartott. Jobban járok, ha elmegyek HÉV-vel
– vonta le a következtetést egy idős férfi, és lassú léptekkel elindult a kijárat felé a Stadionok buszpályaudvaron. Alig egy perce, amikor megszólítottuk, még bízott abban, hogy elindul a 12.05-re kiírt Volán-buszjárat a Papp László Sportaréna tövéből Gödöllő felé, mert a menetrendet mutató kijelzőkön semmi sem jelezte, hogy kimaradna a járat. Igaz, intő jel lehetett volna, hogy rajta kívül senki más nem várakozott a kocsiállásnál, a szokottnál amúgy jóval is csekélyebb forgalmúnak tűnő állomáson.
Csalódásával nem volt egyedül. Egy nő a váróban azt mondta, Gyöngyösre igyekezne, de több mint fél órát kell várjon egy másik járatra, mert amivel utazott volna, nem indult – igaz, ez sem a kijelzőről derült ki. Az egyetemista Dániel is közel egy órát várt, hogy elindulhasson haza Galgahévízre délelőtti zh-ja után. A kora reggeli busszal még be tudott jönni a városba, de a 11-es, amivel hazaindult volna, kimaradt a hétfőn is zajló Volán-sztrájk miatt.
Nem mindenki volt azonban hozzájuk hasonlóan a türelmes a sztrájk második napján. A váróteremben ácsorgók elmondásuk szerint több dühös kirohanásnak is szem- és fültanúi voltak olyan utasok részéről, akik a helyszínen szembesültek a munkabeszüntetéssel.
Bár a kijelzőkön semmi nem utal a járatkimaradásra, és a hangosbemondó is csak pár perccel az elvileg tervezett indulás előtt mondja be az elmaradt járatokat, azért a bejárati ajtókra és a kocsiállások oszlopaira is ragasztott ki figyelmeztető plakátokat a sztrájkról a Volánbusz Zrt. Ezeken QR-kód is szerepel, ami a járatkimaradásokról tájékoztató Volán-oldalra irányítja az utazni szándékozók okostelefonjait. Ezek alapján a Stadionok állomáson hétfőn több mint 400, a Népligetnél több mint 600 járat marad ki, bár utóbbi helyszínen csak egy olyan utassal találkoztunk, aki hiába várta járatát, igaz ő kisbabájával. „Nem is kellene itt lennem" – sajnálkozott a nő.
A budapesti buszállomásokról csalódottan távozók vagy hosszabb időre várakozni kényszerülők jobb eséllyel találtak alternatív közlekedési eszközt – HÉV-et, vasutat –, mint azok, akiket a vidéki városokban ért a sztrájk. A hvg.hu információi szerint volt olyan munkáltató például Heves megyében, ahol inkább szabadságra engedték azokat a dolgozókat, akiknél a sztrájk miatt kétséges volt, be tudnak-e jutni munkahelyükre.
A sztrájkot a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szervezte, amelynek bő 2500 tagja a volános dolgozók közel 14 százalékát teszi ki és összehangolt akcióval komoly fennakadásokat tudnak okozni. Dobi István, a SZAKSZ elnöke hétfő reggel arról számolt be, hogy bejött, amire számítottak, mert egyre többen csatlakoznak a munkabeszüntetéshez. Napközben folyamatosan posztolták a sztrájkhoz csatlakozó különböző tagszervezetek bejegyzéseit, Somogytól Győrön és Szentendrén át Hatvanig, délután pedig arról adtak hírt, hogy
a várakozásnak megfelelő számú Volánbusz dolgozó támogatta a SZAKSZ bérharcát!
A sztrájkhoz nem csak sofőrök, de karbantartók és szellemi dolgozók is csatlakozhattak, ez meg is látszott néhány buszon: egy buszát tisztogató nem sztrájkoló sofőr jelezte, azért koszos a jármű, mert a buszmosók is beszüntették a munkát az egyik vidéki városban, ahonnan jött.
Más nem sztrájkoló dolgozók ugyanakkor kétségeiket hangoztatták. „Ne velünk végeztessék a piszkos munkát” – jelentette ki egyikük arra utalva, hogy a szakszervezetnek talán más módszerek is rendelkezésre állnának az érdekérvényesítésre. A dolgozónak ugyanakkor nincsenek illúziói a béremeléssel kapcsolatban, szerinte ez már rég eldőlt, és biztos benne, hogy messze nem lesz annyi, mint amennyit követelnek.
A szakszervezet 25 százalékos béremelést követelve hívta sztrájkba tagjait, illetve ezzel szeretnék kikényszeríteni, hogy a Volánbusz tegyen végre ajánlatot a béremelés mértékére.
Az ügyben korábban maga Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter is megszólalt, aki ugyan jogosnak nevezi, de túlzónak tartja a béremelés igényt, és vitatja a sztrájk jogszerűségét.
Lázár a Volán-sztrájkról: A 25 százalékos béremelési igény teljesen irreális
Az illetékes miniszter szerint a vasárnapra és hétfőre sztrájkot hirdetett szakszervezet felelőtlen.
Dobi István mindezt azzal kommentálta, hogy Lázár János szavai azt jelzik: a nem a busztársaság fog dönteni az ügyben. „Ezzel kiterítette lapjait. Három évtizede vagyok szakszervezeti vezető, de arra még nem volt példa, hogy miniszter minősítsen így bérkövetelést.” Dobi István szerint ez alapján Lázáron – vagyis a kormányzaton – múlik, hogy mekkora lesz az emelés.
Arra, hogy Lázár János sokallja a 25 százalékos követelést, Dobi István azzal reagált, hogy „Ha a postai dolgozóknak beígért 3+3 százalékos emeléshez hasonlítjuk, akkor attól valóban fényévekre van, de nézzük meg milyen árak vannak a boltokban, mennyit kell már fizetni a közszolgáltatásokért, és milyen lehetőségei maradnak ebben a helyzetben a munkavállalóknak, ha ajándékokat akar tenni a karácsonyfa alá!” Ha összeadjuk ezeket az megemelkedett árakat, akkor szerinte már egyáltalán nem túlzó a követelés.
Arra pedig, hogy a miniszter felelőtlennek nevezte a sztrájk szervezése miatt szakszervezetet, az elnök visszakérdezett:
Azok lennének a felelősen gondolkodók, akik befogják a pofájukat?
Szerinte az lehet kérdés, hogy kivel szemben felelőtlenek, de „egy szakszervezet akkor felelőtlen, ha nem képviseli a tagjai érdekeit, például csak beszedi a tagdíjat, de amikor fel kell lépni, akkor meg sunyít.“
Saját követelésükkel kapcsolatban ugyanakkor azt mondta, hogy alkuképes, és elfogadhatónak tartja, ha kevesebb a bérfejlesztés, de kompenzálják béren kívüli juttatással. Viszont egy hónapja nem kaptak ajánlatot. A keddre szóló CSÉT- (Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács) meghívóban is csak a szakszervezetek bérigényének a megtárgyalása szerepel napirendi pontként, de a munkáltató ajánlatának megtárgyalása nem. Az elnök kijelentette, sztrájk nélkül alighanem a követeltnél sokkal kisebb ajánlatot tenne a munkáltató, de
Nélkülünk nincs bérmegállapodás, és mi nem fogunk 6-8 százalékos emelést aláírni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.