A gyorsétteremlánc apróbbakat csavart a burgerek készítési folyamatán, így kicsit megváltozott ezek íze és állaga. A folyamat hónapokkal ezelőtt indult meg, és mostanra az összes magyarországi étterembe begyűrűzött. Megkóstoltunk három szendvicset, és arra jutottunk, hogy a módosításokat valószínűleg csak a hardcore mekisek veszik észre, kivéve a Big Mac salátaváltozását: az a kocamekiseknek is egyből fel fog tűnni.
Új elkészítési módra állt át szendvicseinél az utóbbi hónapokban a hazai McDonald's. Az amerikai mintát követve több aprót változtattak az elkészítési folyamatokon, ettől reményeik szerint kicsit finomabbak és frissebb állagúak lettek az ételek.
Az átállás június közepén kezdődött, de időbe telt, míg az ország mind a 115 éttermében betanították a konyhai személyzetnek az újdonságokat, úgyhogy az új időszak hivatalos kezdete szeptember elseje lett – az erről szóló, kóstolóval egybekötött sajtóeseményt már egy héttel korábban megtartották Budapesten, a vörösvári úti McDrive-ban, aztán a jelenlévők lelkére kötötték, hogy hó végéig senki nem írhat meg semmit. Most már hó vége van, így megírjuk, mit tapasztaltunk.
A kóstolón a kvázi új sajtburgeren, sajtos McRoyalon és Big Macen lehetett vadászni a különbségeket a korábbi verziókhoz képest. Az apró receptúra-csavarások a zsömlére, a húsra és a zöldségek kezelésére is kiterjedtek. Kezdjük a zsömlével: ez kicsit fényesebb felületű és mélyebb barna színű lett, valamint egyszerre puhább és ruganyosabb: ha benyomjuk a tetejét, akkor nem szakad be, hanem besüpped, de aztán vissza is emelkedik. Ez a játék három másodpercig érdekes.
A zsömlék illata is más lett kicsit. A sajtos McRoyalé és a Big Macé most már édesebb – a McDonald's szerint kalácsos/briós –, a sajtburgeré pedig szerintük így már a friss kenyeret idézi, bár utóbbit nem tudjuk megerősíteni. A vállalat újdonságként hirdeti, hogy a Big Mac fedelét most már máshogy szórják meg szezámmaggal, mert hogy eddig olyan „steril" volt, hogy mindenhová ugyanolyan sűrűséggel jutott belőle, de most már „rusztikusabb," hogy ide kevesebb megy, oda meg több. Aki eddig az emberi esendőséget hiányolta a szezámszórásból, most örömkönnyeket hullajthat.
A sajtburgeren és a Big Macen bemutatott csavarás, hogy most már nem az összerakáskor kerül bele a kockázott hagyma, hanem már grillezés közben rászórják a piruló húspogácsára. Az extra hőhatástól a McDonald's szerint kicsit kioldódik a hagymából a cukor – a karamellizálástól ez még kilométerekre van, de nyilván nem is az volt a cél. Helyszínen táplálkozó tudósítónk szerint az eredmény igazi bravúr: több a szendvicsben a hagyma, de kevésbé érezni benne a hagyma ízét.
A McDonald's új sütési beállításokat is használ a grillezésnél, ettől elvileg ropogósabb a húskéreg, és nem szívja be annyira a szószokat. De belül meg a gyorsétteremlánc szerint szaftosabb is marad a hús. Ennek érzékeléséhez kollégánk túl taplónyelvű volt, de biztos így van.
A másik változás, hogy „új temperálási procedúrával" rakják a szendvicsekbe a sajtot. Ez magyarul azt jelenti, hogy nemcsak kikapják a hűtőből, és rácuppantják a húsra, hanem előmelegítik, amitől élénkebb sárga lesz a színe, és kicsit jobban ráolvad a húspogácsára.
Ezzel épp ellentétes utat járt be a Big Mac salátája. Azt eddig előmelegítve pakolták a zsömlébe, amitől a levelek fonnyadtak és sápadtsárgák lettek, most viszont kiveszik a hűtőből, és azon hidegében megy is a húsra. Az eredmény: zöld (!!!) színű és tényleg ropogós (!!!) saláta.
Ez utóbbi változás kollégánk szerint azoknak is egyből feltűnő lesz, akik csak ritkán tévednek be a McDonald'sba, valóban észrevehetőt dob a Big Mac élményen. A Big Mac másik nagy változtatása, hogy a korábbihoz képest másfélszer annyi szósz kerül bele. De ez nem törzsmekis tesztelőnknek nem volt feltűnő, lehet, hogy épp az új salátaélmény szabotálta a tocsogás-érzékelést.
Az új elkészítési módok mérlege: a tényleg ropogós salátát leszámítva a többi finomhangolás egyáltalán nem feltűnő, azok észleléséhez kollégánk szerint a hozzá hasonló kocamekiseknek már direkt oda kell koncentrálnia. Azok inkább az olyan törzsmekiseknek szúrhattak/szúrhatnak szemet, akik heti több alkalommal is a gyorsétteremben fogyasztanak.
Az egyébként nagyon sejtelmesen, az előzetes infók teljes mellőzésével meghirdetett sajtóeseménytől a titokzatosság miatt minden sajtómunkás azt várta, hogy bejelentik: Magyarországra is megérkezik a vegán szendvics, vagyis a McPlant.
A hazai meki ügyvezető igazgatója kérdésre válaszolva diplomatikusan azt mondta: gondolkodnak a bevezetésén. Aztán, kis nógatásra hozzáfűzte: folyamatosan kutatják a közvéleményt a vegán burgerről, és azt látják, hogy egyelőre túl kevés embert érdekelne, nem érné meg behozni a hazai piacra. Szóval, aki mcplantezni akar, továbbra is át kell ugrania a sógorokhoz, Ausztriába.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.