Gazdaság Rácz Gergő 2023. augusztus. 08. 11:15

Számlázz.hu: Hol tarthatna az ország, ha nem a számlagyárba menne a kreativitás?

A digitalizáció terjedése és a jogszabályi előírások jelentősen visszavetették az országban az áfaelkerülést. Az online számlakibocsátás piacvezető szolgáltatója szerint azonban ez csak a kezdet: robbanásszerű változások jönnek a technológia fejlődésében, ami a digitális pénzügyi szolgáltatások terén nagy piacbővülési lehetőségeket hoz. A 18-ik évfordulóját ünneplő Számlázz.hu ügyvezető igazgatóját, Ángyán Balázst erről is kérdeztük, csakúgy mint a gazdasági válságok hatásáról, a jogszabályi változások jelentette kihívásokról és arról is, hogy miért fizetne valaki egy szolgáltatásért, amit egy applikációval is megoldhat.

hvg.hu: A Számlázz.hu 2005-ben indult, nagyjából akkor, amikor szélesebb körben elkezdett hétköznapivá válni az internet használata az országban. Honnét jött, hogy egy ilyen szolgáltatásból üzletet kéne csinálni?

Ángyán Balázs: A családi legendárium szerint a három alapító atya, három informatikus minden innováció egyik legerősebb hajtóerejét, a lustaságot használták ki. Úgy voltak vele, hogy én ugyan nem megyek a nyomtatványboltba számlatömböt venni, inkább írjunk egy számlázóprogramot. Ez legendaként jól hangzik, de ennél azért egy kicsit összetettebb volt a történet, körülbelül féléves előkészítő munka előzte meg az első számla kiállítását.

18 éve a piacon

A 2005-ben alapított Számlázz.hu online számlázó és kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat nyújt. A cég 2017-ben több éves fejlesztés eredményként már pénzintézetek partnereként léphetett új piacokra. 2018-ban vált a Visma család tagjává, amikor a skandináv régió vezető, üzleti szoftverek és e-kereskedelmi informatikai fejlesztések szolgáltatója tulajdonostársként csatlakozott a Számlázz.hu-hoz.

Ők nagygépes rendszereket építettek abban az időben és nagy szoftvereken dolgoztak, ennek köszönhető, hogy

a szoftver magja és nagyon sok része 2005 óta változatlan, ami ebben a szakmában kimagaslóan jó eredménynek számít.

Abban az időben nagyon az elején jártunk még az internetkorszaknak. Ha valaki akkor azt mondta, hogy felhőalapú szoftvert kell készíteni és az adatokat a felhőben tároljuk, akkor ördögűzőt hívtak. Elég döcögős volt az indulás, éveken keresztül barátok, többnyire informatikusok használták a szoftvert. Mintegy 4-5 év működés után körülbelül hétszáz ügyfele volt a Számlázz.hu-nak, és ebből 70-en fizettek a szolgáltatásért. Tehát ez nem volt egy kiugró üzleti siker, inkább befele talicskázták a pénzt, mint hazafelé.

 

Ángyán Balázs
Fazekas István

hvg.hu: Akkor már kifejezetten az volt a cél, hogy ebből üzlet legyen, vagy csak egy mellékes projekt volt?

Á. B.: Nyilván nem a Számlázz.hu volt a fő megélhetési forrás, hanem más projekteken dolgoztak. Úgy 5 év működés után, 2010 környékén tette fel az egyikőjük a kérdést, hogy meddig akarják még ezt a költséges hobbit űzni. Találkoztak Kis Ervin Egon stratégiai tanácsadóval, aki néhány hónap számolás után azzal jött vissza, hogy van ebben potenciál, lehet ebből pénzt csinálni, és egy akkor elképzelhetetlen nagy számot mondott a potenciális piac méretére. Azt mondta, néhány év elteltével itt akár még hetvenezer ügyfél is lehet, amire hangos kacagás volt a válasz.

Hát most 680 ezernél több vállalkozás használja a platformot.

hvg.hu: Mostanra van többféle számlázószoftver, könyvelő cég, és egyéb, mindenféle digitális pénzügyi szolgáltatást nyújtó vállalat. Mekkora a versenyhelyzet?

Á. B.: Nyilvánvalóan van verseny a piacon. A Számlázz.hu egyértelműen piacvezető. Úgy tudjuk, hogy a második legnagyobb szereplő a piacon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ingyenes online számlázóprogramja után, a piaci alapon működő versenytársaink közül a legnagyobbnak százhatvanezer körüli ügyfele van. Van egy viszonylag jelentős piaci versenyelőnyünk, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy hátradőlhetünk. Nagyon jó, hogy van verseny a piacon, mert ez bennünket is inspirál.

Állami tolóerő

hvg.hu: Mi kellett elsődlegesen ahhoz, hogy ez a piac kialakuljon? Minden a technológia fejlődése, vagy kellett a szabályozás is hajtóerőként?

Á. B.: 2018-ban volt az első jelentős jogszabályi változás, majd 2020-ban volt ugyanennek az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettségnek a második nagy lépése, amikor gyakorlatilag a teljes számlakörre kiterjesztették. Már az első változás előtt életképes volt az üzlet, és magától is ment volna a vállalkozás. Hetvenezer fölötti ügyfélszámmal rendelkeztünk, tehát látszik, hogy a felhőalapú számlázásnak és a digitális, automatizált megoldásoknak már akkor is volt létjogosultsága. Az ügyfelek szerették azt, ha valami egyszerűen és gyorsan intézhető, de kétségtelen, hogy a jogszabályi változás nagyon felgyorsította a transzformációt.

hvg.hu: Kis kerekítéssel mostanra megtízszerezte a számot.

Á. B.: Közel igen, így van. Enélkül valószínűleg nem tartanánk itt, a jogszabályi változás nélkül azt gondolom, hogy körülbelül feleannyi ügyfelünk lenne most.

hvg.hu: Hogyan oszlik meg azok aránya, akik fizetnek a szolgáltatásért és akik az ingyenes felületet használják?

Á. B.: Ügyfeleinknek körülbelül egyharmada fizet rendszeresen a szolgáltatásért. Vannak, akik alkalmilag fizetnek, vagyis összesen az ügyfeleink körülbelül fele, aki ténylegesen fizet és a másik a fele ingyenesen használja.

 

Fazekas István

hvg.hu: Mi az, ami a vállalatoknak nehézséget okoz és inkább ezért igénybe vesznek egy fizetős szolgáltatást?

Á. B.: Többféle válaszom van erre a kérdésre. Valójában már az alapszolgáltatásért is lehetne pénzt kérni, lévén ez egy nagyon értékes, jogszabályoknak megfelelő számlázási megoldás. Egyszer készítettem egy számítást arra vonatkozóan, mennyi ideig tart a számlázás és az üzleti adminisztráció, hogy ha valaki a Számlázz.hu szolgáltatásait használja. Ha azt az időt, amit így megspórol, forintosítja, mindenképp megéri kifizetni azt a kétezer forintot egy hónapban, akár a legmagasabb szolgáltatáscsomagért. A gazdasági racionalitás alapján bármennyit is használja, érdemes lenne fizetnie érte, de alapvetően azt gondolom, hogy a húzós szolgáltatásunk az ingyenes elektronikus számla, a banki szinkront megvalósító autokassza és a könyvelői adatkapcsolatok, illetve a bejövő számlák kezelésére alkalmas Számlaverzum.

hvg.hu: A munkaerő feladatköreit nézve inkább informatikai vonalú, vagy inkább pénzügyi vonal, amivel a cég foglalkozik?

Á. B.: Néhány évvel ezelőtt határozottan rávágtam volna, hogy informatikai. Ma sokkal inkább azt mondom, hogy nem is feltétlenül pénzügyi, hanem inkább ügyféltájékoztatással, ügyféledukációval kapcsolatos. Mára elérte a Számlázz.hu azt a státuszt, hogy bizonyos szempontból a vállalkozók számára referenciának számít az, amit a mi oldalainkon vagy a tudástárunkban megtalálnak.

Digitális takarítás

hvg.hu: A Számlázz.hu számára is nagy löket volt az állam által előírt digitalizáció. Akár az EKÁER, a bekötött pénztárgépek vagy az online számlázás hozott érzékelhető tisztulást a gazdaságban?

Á. B.: Az online számlaadat-szolgáltatásról tudok nyilatkozni, ott nagyon határozottan tudom állítani, hogy igen, nem is akármilyen mértékűt. Lehet, hogy nem pontosak az információim, de 2018 előtt Magyarországon az áfaelkerülés mértéke 20 százalék felett volt. Ez ma már bőven 10 százalék alá csökkent, ami uniós szinten is kiemelkedően jónak számít. Én ezt egy nagyon sikeres intézkedésnek gondolom.

hvg.hu: Online lehet számlagyárazni?

Á. B.: Egyre nehezebb, de soha nem becsülném alá a hazai kreativitást. Ha azok, akik számlagyárakkal, és egyéb jogellenes dolgokkal foglalkoznak, a kreativitásukat arra használnák, hogy legális vállalkozásokat működtessenek, hol tarthatna vajon ez az ország? De kétségtelen, hogy az online számlaadat-szolgáltatás nagyban megnehezíti a bűnözők dolgát. Azt is tudni kell, hogy a számlázóprogram készítője nem vizsgálhatja a számla adattartalmát. A számlakiállítás mindig az adózó vagy a számlát kiállító vállalkozó felelőssége.

Korlátozottak a lehetőségeink abban, hogy hogyan tudjuk megakadályozni a visszaéléseket. Nyilván vannak olyan klasszikus csalások, amiket igyekszünk megakadályozni. Mondok egy példát: ha valaki az egyik legnagyobb magyar vállalkozás nevében, de egy fiktív adószámmal szeretne egy fiókot regisztrálni, azt nyilván megakadályozzuk. Létező és jogszerűen működő vállalkozások nevében ezt nem vizsgáljuk, nem is lehet. Ezenkívül a NAV, illetve a rendőrség küldhet hatósági megkereséseket, amennyiben felmerül bennük a gyanú, hogy valamit vizsgálni kell. Ilyenkor jogkövető vállalkozóként válaszadási kötelezettségünk van.

hvg.hu: A szabályok változására hogyan lehet felkészülni? Például a kata átalakítására mi volt a reakció?

Á. B.: Az eléggé meglepetésszerűen ért bennünket. Általában a jogszabályváltozások jó része előre tudható legalább annyira, hogy elegendő időnk van felkészülni. A kata esetében nagyon gyorsan kellett reagálnunk, nem is elsősorban azért, mert a jogszabályi változás mértéke olyan lett volna, aminek szoftveresen nehéz megfelelni. Sokkal inkább az volt a kihívás, hogy több százezer katás vállalkozó ügyfelünk volt, akik teljesen jogosan tőlünk is várták, hogy valamifajta segítséget adjunk nekik.

 

Fazekas István

hvg.hu: Nézik folyamatosan azt, hogy milyen beszélgetések vannak a minisztériumban, hogy mennyire lehet belefolyni a törvényalkotásba?

Á. B.: Nyilván folyamatosan figyelemmel kísérjük az előkészítés alatt lévő jogszabályokat. Amikor van lehetőségünk a véleményünket elmondani, megtesszük, illetve amikor passzív félként csak figyeljük, hogy mi fog változni, akkor pedig nyilván igyekszünk a lehető legkorábbi pillanattól felkészülni. Túlságosan korán bekészíteni például konzervmodulokat a rendszerbe nem éri meg, a jogszabály végleges formája általában eltér az előkészítés alatt lévő változattól.

hvg.hu: Ha beesik egy gazdasági krach, akkor az hogy működik, hogyan reagálnak az ügyfelek?

Á. B.: Mondok egy konkrét példát, hiszen most pont ilyen napokat élünk. Az első jel általában az, hogy az ügyfeleink által kibocsátott számlák darabszáma nem változik, ugyanakkor az egyszeri vásárlás összege csökken. Az elmúlt közel háromnegyed évben ez látszik. A Számlázz.hu egy viszonylag válságálló tevékenység, hiszen attól, hogy az ügyfeleink kisebb értékben állítanak ki számlát, attól a darabszám még változatlan.

Nagyon nagy gazdasági visszaesésnek kell ahhoz történnie, hogy az ügyfelek azt mondják, hogy már a havi kétezer forint is sok a szolgáltatásért. Általában nem mi vagyunk azok, akiken először spórolnak a vállalkozások. Hozzáteszem, nem is lenne különösebben logikus, mert ha megspórolja az adott vállalkozó egy fizetős csomag díját, valószínűleg jóval több ráfordítással tudna ugyanannyi munkát elvégezni, ésszerűbb, hogyha inkább a saját vállalkozására fókuszál ez alatt az idő alatt. Ezzel együtt

hazudnék, ha azt mondanám, nem látunk arra utaló jeleket, hogy a vállalkozások egyre óvatosabban költenek, akár még kisértékű költéseiket is jobban megfontolják, mint egy évvel ezelőtt.

Hova tovább?

hvg.hu: Milyen növekedési stratégiával lehet előre menni? Az ügyfelek számát kell növelni egy telítődő piacon vagy a fizetős szolgáltatások népszerűsítésével növelni a marzsot?

Á. B.: A megszerezhető piac valóban csökkent. A számlázószoftverek piacán az általános ügyfélelégedettség nagyon magas, ezért én személyesen nem nagyon hiszek a versenytársaktól való “vadászatban”, mi ezt nem is nagyon alkalmazzuk. Persze szívesen látjuk azt, hogy ha egy versenytárstól hozzánk csatlakozik egy ügyfél, de tudatosan nem erre törekszünk, inkább többletszolgáltatásokban gondolkodunk. Itt elsősorban különböző pénzügyi szolgáltatásokat kell elképzelni, most, a gazdasági nehézségek idején például a pénzhez való hozzájutás, faktoring, követeléskezelés. Általánosságban azt látjuk, hogy az ügyfeleink kiállítanak egy évben körülbelül százmillió számlát. Jó esetben ezt a százmillió számlát az ő vevőik ki is fizetik, de ezen a téren még nagyon sok növekedési lehetőségünk van.

Abban hiszünk, hogy értünk a számlázáshoz, és ezt jól is csináljuk. És vannak szolgáltatások, amihez nem értünk. Ebben az esetben a jó partnerségben hiszünk, abban, hogy megtaláljuk a piacon azokat, akik nagyon jól értenek a saját tevékenységükhöz. Ma már ez könnyebb, mint néhány éve volt. A Számlázz.hu piaci súlya miatt nagyon sok megkeresést kapunk lehetséges partnerektől, akik különböző együttműködési lehetőségeket ajánlanak. Nyilván mi is ismerjük a piacot, folyamatosan monitorozunk, járunk konferenciákra, olvassuk a szaksajtót, különböző szövetségekben veszünk részt.

hvg.hu: Mi a középtávú terv? Milyen profitvárakozása van a tulajdonosnak?

Á. B.: Százalékos profitot illetően nincsenek várakozások, rendkívül szerencsés helyzetben vagyunk. A tulajdonosunk elsősorban növekedés-, és nem osztalékorientált. Azt látjuk, hogy a magyar piacban rendkívül sok lehetőség van még, ezért folyamatosan kétszámjegyű bevétel- és profitnövekedésre számítok. Nagyjából 2016 óta profitábilisan működünk, soha nem volt szükség kölcsönre vagy kockázati tőkére, egyéb befektetésre, a tulajdonosok finanszírozták a növekedést.

 

Fazekas István

hvg.hu: Amennyiben bővítési tervek vannak, akkor is a tulajdonos adja a többletforrást, vagy kell piaci forrás is?

Á. B.: Egyelőre a saját profitunkból ki tudjuk termelni a növekedéshez szükséges forrásokat, amennyiben pedig extra forrása volna szükségünk, akkor azt a tulajdonos biztosítaná.

hvg.hu: Ha forrásbevonásról van szó, akkor mi a követendő irány? Ilyen alapkamat mellett is a hitel, vagy a kockázati tőke?

Á. B.: Ez nagyon nehéz kérdés és nagyon sok embert fel fogok bosszantani azzal, amit mondok, különösen a kockázati tőkéseket. Azt gondolom, hogy ha az ember kockázati tőkét von be, az egy nagyon jó lehetőség lehet a rövidtávú növekedésre, ugyanakkor magára húzza azt, hogy nem kizárólag az ügyfeleinek kell megfelelni, hanem a kockázati tőkésnek is. Nagyon sok függ magának a vállalkozásnak a természetétől. Én a viszonylag megfontolt, de szisztematikus, organikus növekedésben hiszek, amit a vállalkozás saját maga képes finanszírozni. Ez óriási szabadságot ad. A bankhitelt tartom a kockázatosabb növekedési forrásnak, a jelenlegi kamatkörnyezetben különösen, de nyilván annak is megvan a maga helye a finanszírozási piacon.

hvg.hu: A Számlázz.hu eladó? Jó üzletet lehetne most kötni egy ilyen tranzakcióval?

Á. B.: A tulajdonosok nevében nem tudok nyilatkozni. Azt tudom mondani, hogy ha én lennék a helyükben, biztos nem adnám el.

hvg.hu: A kód, ami az indulás óta változatlan, termék is? Megvehető termékfejlesztéshez?

Á. B.: Nem. Sokkal inkább hiszünk az integrációban. Ha valaki azt gondolja, hogy a Számlázz.hu-t érdemes használni, vagy szüksége van olyan funkcióra, amit szívesen használna, akkor lehetővé tesszük, hogy akár ingyen vagy minimális díj fizetése mellett tudjon hozzánk integrálódni. Beépítheti mindezt a saját szolgáltatásába, de magát a kódot nem adjuk el.

hvg.hu: Technológiai fejlesztés frontján mekkora szerepet játszanak az elérhető újítások, például a mesterséges intelligencia?

Á. B.: Abszolút jellemző. A mesterséges intelligenciát én a „hogyan csináljuk a dolgokat még jobban” kategóriába sorolom. Bár technológiai értelemben egy óriási innováció, üzleti értelemben a mesterséges intelligenciát legfeljebb úgy használjuk, hogy még jobbá tegyünk funkciókat úgy, hogy az ügyfél nem érzékeli, hogy a háttérben mesterséges intelligencia dolgozik. De nem gondolom, hogy az embert ki lehet és érdemes lenne kiváltani. Az alapító atyáktól örökölt egyik legfontosabb alapelvünk, hogy az ember túl értékes ahhoz, hogy olyan munkát végezzen, amit egy gép is el tud látni.

hvg.hu: Attól se tartanak, hogy a vállalatok megtanulják a technológia használatát és már nem lesz szükségük szolgáltatásokra, hiszen megoldják maguknak?

Á. B.: Egy egyéni vállalkozónak vagy egy kisebb cégnek egyszerűen nincsen apparátusa, nincs erőforrása, ideje, hogy ezt megcsinálja. Azt is látjuk, hogy

a vállalkozói réteg ma nem a 18 évesekből áll, azokból, akik az anyatejjel szívják magukba a digitalizációt. De néhány éven belül oda fognak érni, és azt gondolom, hogy amikor ez megtörténik, akkor egy ugrásszerű, robbanásszerű fejlődés várható a digitalizáció területén.

A mostani 30-40 százalékos digitalizációs szintről, (amit mérjünk úgy, hogy körülbelül a rendelkezésre álló digitális eszköztár mekkora részét veszik igénybe), legalább duplázódást várok.

 

Fazekas István

Nagyon várom ezt az időszakot, és nagyon örülnék neki, ha minél több vállalkozó minél több digitális szolgáltatást venne igénybe. Már most is egy nagyon komoly eszköztárunk van, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt bővítsük. Tehát nemhogy nem félek tőle, hanem inkább bátorítanék mindenkit arra, hogy kezdje el minél jobban használni, akár a saját érdekében ezeket a digitális eszközöket.

* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek

Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.

zöldhasú
Hirdetés