Gazdaság hvg.hu 2023. június. 07. 15:15

Szijjártó: Paks II. német helyett francia irányítástechnikát kaphat

Egyre biztosabb, hogy az új paksi reaktorok irányítástechnikáját a franciáktól vesszük a német Siemens helyett – közölte Párizsban Szijjártó Péter külügyminiszter a hírt, amire régóta számítani lehetett, és ami furcsa mód azzal is összefügg, hogy Lázár János lefújta 115 új mozdony beszerzését.

Minden bizonnyal a francia Framatome veszi át a német Siemens Energy szerepét az új paksi reaktorok irányítástechnikájának leszállításában, miután a berlini kormány továbbra sem engedélyezte a vállalat részvételét az atomerőmű bővítésében – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Párizsban.

Szijjártó bejelentése nem váratlan, miután már márciusban arról beszélt, hogy a Framatome szerepének növeléséről tárgyal a paksi atomerőmű bővítésében, annak érdekében, hogy a német kormány ne tudja blokkolni az irányítástechnika szállítását. A beszerzésben ugyanis a két ország cégei közösen voltak érintettek, de a németekkel ellehetetlenült a kapcsolat.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter
AFP / Sefa Karacan

A kormány 2019-től kezdve nyugati beszállítót keresett az új paksi blokkok irányítástechnikai rendszerére. Meg is állapodott a közben a Siemens-csoportból kivált német Siemens Energy cég és a francia Framatome alkotta konzorciummal, ám a német kormány Ukrajna lerohanása miatt nem adott engedélyt a Siemens-cégnek az orosz részvétellel zajló projektben szereplésre.

Emiatt a kormány elfordult a németektől – és nem csak Paks ügyében. Ahogy arról a hvg.hu írt, ez a német–magyar viszály az egyik oka annak is, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég színpadiasan megleckéztette a németeket, bejelentve, hogy a vasúti járműpark megújításánál “a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére (…)

már nem barátkozunk velük.”

Ezzel kútba esett a magyar vasútfejlesztési projekt, amelyben egy már elnyert keretszerződés részeként a német Siemens Mobility 220 milliárd forint értékben szállított volna 115 villanymozdonyt a MÁV-nak. Ezekkel 150 korszerűtlen, 40 éves mozdonyt lehetett volna lecserélni. A Paks II. miatti bosszún túli okokról itt írtunk bővebben:

Több oka is van, hogy Lázár már nem barátkozik a Siemensszel, a Paks II. miatti bosszú csak az egyik

Százötven, a '60-as évek technológiáját idéző villanymozdonyt lehetett volna korszerű járművekre cserélni a MÁV-nál, de a gyártó német Siemensre megorrolt a kormány. Lázár János szerint „már nem barátkozunk velünk", így lefújják a 220 milliárdos beszerzést. Megtudtuk: ennek egyik oka lehet a pénzhiány, továbbá erős még a „bosszúfaktor" a Paks II.

zöldhasú
Hirdetés