Nem repülhetnek Oroszország fölött, és ez kedvező helyzetbe hozza a vetélytársakat, a török, a kínai, az indiai és a közel-keleti repülőtársaságokat. Az Európai Unió ráadásul környezetbarát üzemanyagot akar, ami drága, ezért az amerikai légi társaságok kerülhetnek előnyösebb helyzetbe. Repülőtársaságok világtalálkozója Isztambulban június 4 és 6 között.
A repülés végképp magához tért a Covid-sokk után: áprilisban 45%-os növekedést tapasztalt a világon a légitársaságok nemzetközi szervezete, az IATA a 2022-es szinthez képest. Ez még elmarad a világjárvány előtti rekordtól: 90%-a a 2019- es évnek.
Ezek a személyszállítás adatai, a teherszállítás még dinamikusabban nőtt, 81%-kal egyetlen év alatt, és alig 1,8%-kal maradt el a pandémia előtti rekordtól. A nemzetközi forgalomban mindenütt szép növekedés tapasztalható, de az Ázsia-Csendes-óceán térség viszi a prímet, ahol áprilisban 192 százalékos volt éves alapon a forgalomnövekedés. Ennek hátterében a szigorú korlátozások feloldása áll. Kínában például a belső légi forgalom hihetetlen gyorsasággal növekedett: egy év alatt 536%-kal, és ily módon meghaladta 6%-kal a Covid előtti rekordot is.
“Áprilisban folytatódott az első negyedév trendje. Az OECD-tagállamok többségében erősödött a fogyasztói bizalom, és csökkent az infláció, ezen belül is mérséklődött az üzemanyagok ára. Mindennek következtében arra számítunk, hogy a közeli jövőben is nagy lesz a kereslet a légi utazásra, illetve szállításra, és a költségek kezelhetőek lesznek” – nyilatkozta Isztambulban az International Airport Review szaklapnak Willie Walsh, a IATA vezérigazgatója. Azt is elmondta, hogy a fenntarthatóság az egyik fő téma a légitársaságok vezetőinek csúcstalálkozóján.
És épp ez az európai légitársaságok egyik legfőbb problémája – hívja fel a figyelmet a francia közszolgálati RFI. Az Európai Unió fokozatosan le akarja szoktatni a légitársaságokat a hagyományos üzemanyagokról, és helyettük környezetbarát, növényi alapú hajtóanyagot ír elő. Csakhogy a környezetbarát üzemanyag drágább, mint a repülő benzin, ezért előnybe kerülhetnek az amerikai, az ázsiai és a közel-keleti légitársaságok. Az Európai Unió 2025-re legkevesebb 2%-os arányt ír elő a bioüzemanyag-felhasználásra a repülésben, de 2050-re ennek már 63%-ra kellene növekednie.
Ezek a környezetbarát előírások sokba kerülhetnek az uniós légitársaságoknak. A másik gondjuk pedig Oroszország – hangsúlyozza az RFI. Az ukrajnai háború kezdete után bevezetett tilalom miatt a nyugati légitársaságok nem repülhetnek át Oroszország fölött. Ezért költséges útvonal-módosításra kényszerülnek, miközben a vetélytársak, a török, a kínai, a közel-keleti repülőgépek vígan használják az orosz légteret. Már látszik a nagy európai repülőterek kihasználtságán, hogy az Oroszország elleni szankciók gyengítik az uniós légitársaságok és repülőterek versenyhelyzetét – írja a francia RFI portál.
Mit lehet tenni?
Az európai légitársaságok előre menekülnek: a Lufthansa például Indiában nyomul. “Kettős stratégiánk van” – nyilatkozta a Moneycontrol portálnak a cég elnök-vezérigazgatója. “Egyrészt új járatot indítunk München és Bangalore között, másrészt felújítjuk a Frankfurt–Hyderabad járatot, amelyet be kellett zártunk a Covid idején. A másik módszerünk az, hogy fokozzuk az együttműködést az Air Indiával” – nyilatkozta Carsten Spohr. Arról nem beszélt a Lufthansa főnöke, hogy az Air India gépei átrepülhetnek Oroszország fölött, mert India nem alkalmaz szankciókat Moszkvával szemben Putyin Ukrajna elleni agressziója miatt. Ily módon a Lufthansa is megkerülheti az Oroszország elleni szankciókat együttműködve az Air Indiával.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.