A szerződések lényegi részét tartalmazó mellékletekért kellett perre menni.
A Fővárosi Törvényszék csütörtöki, egyelőre nem jogerős ítélete szerint a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) nem titkolhatja tovább, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégcsoportoknak.
A hírt a Szabad Európa írta meg, miután a lap korábban hiába próbálta közérdekű adatigényléssel megtekinteni az állam nevében eljáró NKI és a Themis magántőkealap között létrejött koncessziós szerződés mellékleteit, amelyek a konkrét összegeket és a szerződés alapján fontos információkat tartalmaz.
Titkolódzik a kormány: nem árulják el, mekkorát nyer Mészáros és Szíjj az autópálya-koncesszión
A nyilvánosságra került dokumentumok alapján már nem lehet letagadni, hogy valóban a két kormányközeli vállalkozó tulajdonában vannak a koncessziót tulajdonló magántőkealapok. 35 évre adta oda a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-nek a kormány az autópályák üzemeltetését, valamint ezzel együtt a Magyar Közút 900 dolgozóját és teljes infrastruktúráját.
A Szabad Európa perre vitte az ügyet, az NKI a bíróságon „üzleti titokra” hivatkozott, de ennek a fennállását az ítélet szerint nem tudták bizonyítani.
Bár a vesztes még fellebbezhet ez ellen, de a csütörtöki bírósági döntés kimondta, hogy Szabad Európa által kikért tizenegy darab melléklet mindegyikét ki kell adni. Mindez azért fontos, mert a lap szerint ezekből a dokumentumokból derül ki,
- hogy milyen feltételekkel kapta meg majdnem az összes hazai autópálya- és autóút üzemeltetésének, új utak építésének és a régiek felújításának jogát 35 évre a Themis magántőkealap;
- és az is, hogy milyen feltételekkel lehet a szerződést felmondani;
- és az is, hogy azt is, hogy mi volt a nyertes ajánlat.
Ahogy arról korábban a hvg.hu is beszámolt, 35 évre adta oda a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-nek a kormány az autópályák üzemeltetését, valamint ezzel együtt a Magyar Közút 900 dolgozóját és teljes infrastruktúráját.
Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi
Évente és kilométerenként 96,2 millió forintért Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat. Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni.
A szerződés megismerhető részéből az derült ki, hogy kevesebb mint 18 milliárd forintot kóstált mindez együttvéve. Így vált ismertté az is, hogy valóban Mészáros Lőrinc és Szíjj László állnak azon magántőkealapok mögött, amik elnyerték a koncessziót.
Mészáros Lőrincék nagy pénzt toltak be autópálya-koncessziós cégeikbe
A pályagondozáshoz és -építéshez kell a tőkeemelés, de a sokszorosát kapják majd az államtól 35 éven át.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.