Gazdaság hvg.hu 2023. március. 06. 12:40

Nagyon megugrott a sörök ára, ebben is Európa-rekorder Magyarország

A magyar drágulás mértéke majdnem kétszerese az ezüstérmes litván áremelkedésnek.

Egy hónap alatt 8–13 százalékkal drágultak meg a boltban kapható sörök Magyarországon – írja a Pénzcentrum. A durva áremelkedés alól csak a vendéglátóhelyeken árult dobozos vagy csapolt sörök képeznek kivételt, azok árindexe csak 2 százalékponttal emelkedett 2022 decembere és 2023 januárja között.

Éves összehasonlításban még durvább a drágulás. 2022 januárjához képest idén év elején a legtöbb árindex legalább 30, de két esetben már majdnem 40 százalékot ért el. A Központi Statisztikai Hivatal által egy kalap alá vett, palackozott IPA, APA vagy ale, illetve búza sörtípusok 39,5 százalékkal drágultak meg egy év alatt, a palackozott, minőségi világos sörök pedig 37,2 százalékkal. Az alkoholmentes sör 32 százalékkal, a dobozos világos sör 35 százalékkal került többe, mint tavaly év elején.

Az árak tavaly folyamatosan, apránként nőttek, most januárban viszont sokkal meredekebbre váltott az árgörbe. A Pénzcentrum szerint ami 2022-ben drágulás címszó alatt végbement körülbelül 10 hónap alatt, annyit még 2023 januárjában egy hónap alatt rádobtak a 2022-es decemberi átlagárhoz.

A sörinfláció európai szinten nézve nálunk a legnagyobb. Az Eurostat másként részletez, mint a KSH, és csak két kategóriára bontja az italokat, sörre és lager sörre. Előbbi drágulása nálunk 37,8, utóbbié 39,1 százalékos. Az ezüstérmes Litvániában mindkettőnél 19,8 százalékos volt az éves drágulás, a harmadik helyezett Belgiumban pedig 13,1 és 16,2 százalékos lett a sörinfláció.

Az EU-átlag 11–12 százalékos, ami azt jelenti, hogy a sörök Magyarországon gyakorlatilag több mint háromszor akkora mértékben drágultak, mint az EU-ban átlagosan.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.