Gazdaság Kovács Gábor 2023. február. 03. 11:00

A kormány kedvére és indokolatlanul piszkál bele piaci szerződésekbe

Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Legutóbb a kormány az önkormányzati cégek és a gázkereskedők közti szerződéseket írta felül egy rendelettel. Az önkormányzatok megsegítése méltányolható szempont, de lehetett volna olyan megoldást találni, ami nem vet fel jogbiztonsági-alkotmányossági aggályokat.

„A jövőben az önkormányzatok cégeinek is csak a korábban lekötött földgázmennyiség 60 százalékát kell kötelezően átvenniük” – közölte az Energiaügyi Minisztérium. „Ezzel lényegében egységesen 40 százalékra nő a szerződéseikben legfeljebb 25 százalékos szinten rögzített alsó toleranciasáv. Így mások mellett egyes települési távhőszolgáltatóknak sem kell kötbért fizetniük a nagyobb tételben fel nem használt földgáz miatt” – írta közleményében a tárca.

„A szerződésben foglaltaktól eltérően”

A minisztérium magyarázata szerint a jogszabályváltoztatást az önkormányzati szövetségek javaslatára hajtotta végre a kormány: az elmúlt hónapokban ugyanis több önkormányzati távhőcégre is több tízmillió, sőt egyes esetekben százmillió forintos kötbért rótt ki a gázkereskedőjük (az állami MVM), mert a leszerződött mennyiségnél jelentősen kevesebb gázt vettek át, vagyis alulvételezésbe kerültek. A kötelezően átveendő mennyiségek toleranciasávjának növelése így az érintett önkormányzatok számára nyilván örvendetes fejlemény.

Kevéssé örvendetes fejlemény, hogy ezzel a megoldással a kormány ismét hatályos, teljesítés alatt álló szerződésekbe avatkozik be. Ezt a tárca közleménye nem is rejti véka alá: „40 százalékra nő a szerződéseikben legfeljebb 25 százalékos szinten rögzített alsó toleranciasáv”. A szerződéses viszonyokba történő beavatkozást maga a jogszabály (egy kormányrendelet) is expliciten kimondja: „az intézmény által a földgázkereskedővel megkötendő vagy megkötött hatályos földgáz-kereskedelmi szerződésben foglaltaktól eltérően a minimális földgázmennyiség a szerződött földgázmennyiség 60%-a”. Ez ráadásul

e rendelet erejénél fogva a földgáz-kereskedelmi szerződés részévé válik.

A helyzet úgy fest, hogy van két vállalat, egy távhőszolgáltató és egy gázkereskedő, akik kötöttek egymással egy szerződést, amiben megállapodtak bizonyos mennyiségű földgáz adásvételéről, a gáz áráról, a kötbérezési feltételekről stb. Aztán jön a kormány, és egy rendeletben azt mondja: nem számít, mi van a szerződésben, a feltételek így és így néznek ki, a felek által megkötött szerződés pedig ennek megfelelően módosul.

A MOL algyői földgáz feldolgozója
Veres Viktor

Nem bug, hanem feature

Maga a jogszabály egyébként nem friss, a rendeletet 2022 szeptemberi, októberben már módosították, eddig a kormány alá tartozó költségvetési szervekre, állami vállalatokra, önkormányzatokra és önkormányzati szervekre vonatkozott. Ez a lista egészült ki most az önkormányzati vállalatokkal, beleértve a távhőszolgáltatókat.

A kormány az utóbbi években a mindenféle veszélyhelyzetekre hivatkozva előszeretettel piszkál bele szerződéses jogviszonyokba. Ide sorolható az összes hitelmoratórium és kamatstop. Például a kamatstopok esetében is az történt, hogy pénzintézetek és ügyfeleik által megkötött szerződések feltételeit módosította a kormány: hiába állapodtak meg a felek arról, hogy egy változó kamatozású hitel kamata valamilyen referenciakamatlábhoz (mondjuk a 3 hónapos BUBOR-hoz) kötötten alakul – a kormány ezt felülírta, és rögzítette a kamatozást.

A kormány egyszer már belenyúlt az önkormányzatok, költségvetési szervek és egyházak gázvásárlási szerződéseibe, január közepén lehetővé tette, hogy a folyamatosan a gáztőzsdei árakat követő szerződéses árakat az akkor épp aktuális tőzsdei árakhoz fixálják szeptember végéig.

A szerződési szabadságot csak nagyon indokolt esetben lehet(ne) korlátozni

A Polgári törvénykönyv (Ptk.) rögzíti a szerződés szabadságát, egyszerűen összefoglalva

a felek szabadon dönthetnek arról, hogy akarnak-e szerződést kötni, kivel és milyen feltételekkel.

A törvény ugyanakkor lehetőséget biztosít e szabadság korlátozására, beleértve a megkötött szerződések jogszabályi módosítását. Ennek azonban vannak alkotmányos korlátai. Megint csak egyszerűsítve a jogalkotó (jelen esetben a kormány) csak akkor nyúlhat bele szerződésekbe, ha a szerződés megkötése után a körülményekben olyan jelentős változás történt, ami nem volt előre látható, valamelyik fél jogos érdekét sérti, nagyon sok szerződést érint.

Ezek alapján mondta ki az Alkotmánybíróság 2015-ben, hogy nem volt alkotmányellenes a devizahitelek kötelező forintosítása: a jogalkotó (az országgyűlés) ugyan beavatkozott a szerződési szabadságba, de ezt általános társadalmi érdekből tette.

Elég nehéz amellett érvelni, hogy a kormány ne feszítette volna szét ezeket a kereteket az elmúlt években. Lehet mondani, hogy a változó kamatozású hitelesek nem láthatták előre a kamatemelési ciklust – ám a jegybank és a bankok éppenséggel évek óta minden ügyfelet alaposan figyelmeztetnek a változó kamatozás kockázataira. Egyébként még a bankrendszer felügyeletét ellátó jegybank is úgy értékeli, hogy a kamatstop fenntartása indokolatlan és káros, mivel relatíve kevés a változó kamatozású szerződés, e kölcsönök összege nem jelentős a teljes hitelállományhoz képest, és az intézkedés egyébként a jobb anyagi helyzetben lévő adósoknak kedvez jobban.

Lett volna más megoldás, és mi lesz a piaci cégekkel?

Amellett is lehet érvelni, hogy az önkormányzatok és cégeik nem láthatták előre, hogy ilyen enyhe lesz a tél, és a (részben a kormány által előírt) spórolási intézkedésekkel együtt annyira visszaesik a fogyasztásuk, hogy alulvételezésbe esnek – de azért ez egy kalkulálható kockázat volt. Ráadásul

a kormány kompenzálhatná az önkormányzatokat anélkül, hogy szerződésekbe avatkozik.

Főleg, hogy az esetek nagy részében – de nem kizárólag – a kötbérező kereskedő az állami MVM, tehát ha az állam kifizetné a kötbért az önkormányzati cégek helyett, akkor csak egyik zsebéből a másikba tenné a pénzt.

Ha elfogadjuk, hogy a gázbeszerzési szerződések jogszabályi módosítása indokolt, akkor felmerül a kérdés: miért nem módosítja a kormány a többi hasonló gázvásárlási szerződést? A gázkereskedők a piaci zavarok, drasztikus áringadozások miatt tavaly a korábbiaknál valóban szigorúbb szerződéses feltételeket kínáltak (ennek része a tőzsdei indexálású árképzés, a szűk, ráadásul havonta értelmezendő alulvételezési limit) – de nem csak az önkormányzatoknak és az önkormányzati vállalatoknak, hanem a magáncégeknek is. Ezek a vállalkozások most joggal teszik fel a kérdést, hogy

ha a kormány az önkormányzati vállalatoknak kiszélesítette az alulvételezési lehetőséget, akkor nekik miért nem?

És nekik miért kell adott esetben kötbéreket fizetniük az alulvételezésük miatt?

Jogbiztonság vs. kézi vezérelt állam

A jogszabályi környezet és mindenféle szerződések meglehetősen önkényes, jó eséllyel indokolatlan és ötletszerű módosítgatása aláássa a jogbiztonságot és a gazdaság kiszámítható működését Magyarországon. Nehéz úgy vállalkozni, előre tervezni, hogy a kormány bármikor megváltoztathatja a feltételeket, sőt megkötött és teljesítés alatt álló szerződésekbe nyúlkál bele, hátrányos helyzetbe hozva az egyik felet (a fenti esetekben a bankokat és a gázkereskedőket).

Az ilyesfajta bizonytalanságnak természetesen ára van. Az egyik költség már le is csapódott, az elmúlt hetekben az egyik nagy hitelminősítő, az S&P leminősítette Magyarországot, a Fitch pedig negatívra rontotta az addig stabil kilátást, vagyis leminősítést helyezett kilátásba. A minősítők indoklásai szerint a döntésekben szerepet játszott, hogy

a gazdaságirányítás politikai megfontolásokat követ, a kormány a szükségállapoti eszközöket széles körűen alkalmazza

– ezek a kiszámíthatatlanságot növelik, sebezhetőbbé teszik a gazdaságot.

Továbbá egyértelműen az ad hoc, politikailag motivált beavatkozások közé sorolhatók az árstopok – amelyekkel a kormány a vállalkozás szabadságát és a vállalatok ármegállapítási jogát csorbítja. Miközben több kárt okoznak, mint hasznot: a jegybank szerint az árstopok nemhogy mérsékelnék az immár magasan Európa-bajnok inflációt, de növelik azt. Az Alkotmánybíróságra (Ab) három panasz érkezett benzinkutak üzemeltetőitől, akik azért tartották Alaptörvény-sértőnek a benzin és a gázolaj árának befagyasztását, mert az veszteséges működésre kényszerítette őket, ugyanakkor büntetés terhe mellett kötelezte őket arra, hogy nyitva tartsanak. El is veszthették volna az engedélyüket. Mindez szerintük sértette a vállalkozás szabadságát, kárpótlásban nem részesültek, és hátrányba kerültek a nagykereskedőként is szereplő nagy multicégekkel szemben.

Veres Viktor

Ugyan az első panaszt 2022 májusában nyújtották be, az Ab. csak 2023 januárjának végén vette napirendre a témát. Ekkor pedig az Alkotmánybíróság Sulyok Tamás Ab-elnök vezette tanácsa arra a megállapításra jutott, hogy mivel az árstop december 6-án megszűnt, a panaszosok ellen pedig személy szerint semmilyen eljárás nincs folyamatban, „az indítvány elbírálására okot adó körülmény már nem áll fenn”. Ezért az eljárást megszüntették.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?