Hogyan segíti a magyar családokat a légi utazás megemelt adója – tette fel a kérdést cseppet sem visszafogott közleményében a világ legnagyobb fapados légitársasága, amelynek vezérigazgatója nemcsak az adót hülyézte le, de annak kitalálójáról azt gondolja: elfelejtette, amit közgazdaságból tanult.
Újabb közleményben utasította el a Ryanair a kormány által kivetett extraprofitadót. A fapados légitársaság, amely a múlt héten "több mint hülyeség"-nek nevezte a légi utasokra kivetett különadót, most azt közölte: kedden felszólították Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy adjon magyarázatot a következőkre:
- Miért sarcolják meg a légitársaságokat a „magyar családok védelme érdekében”, amikor az ágazat cégei rekordveszteségekről számolnak be a Covid és az ukrajnai háború következtében.
- Miért a magyar családokat és az ide/innen utazókat kérik arra, hogy fizessenek magasabb díjakat, amikor Magyarország két éve szenved a Covid és az ukrajnai háború miatt.
- A légi utazás megemelt adója hogyan „segíti” a magyar családokat.
A cég álláspontja szerint nem extraprofitadóról van szó, a kormány teljesen elrugaszkodott a valóságtól, amikor "útonállóként" szedi be a pluszadót. Amikor más uniós kormányok épphogy csökkentik az ágazatra terhelt adót, hogy ezzel is segítsék a légi forgalom és a turizmus talpraállását a Covid után (és az ukrán háború közben), Nagy „egy új és elhibázott gazdasági stratégiát követve extraprofitadót vet ki olyan veszteséges légitársaságokra, mint a Ryanair és a Wizz, ami tovább ronthatja a magyar légi közlekedés és turizmus versenyképességét" – folytatják.
Wizz Air, Ryanair, easyJet: az lett volna a csoda, ha nem az utasokra hárítják az extraprofitadót
A fapados cégek lépésében az égvilágon semmi meglepő nincs, igazából az lett volna a furcsa, ha nem hárítják át az extraprofitadót a légitársaságok, amelyeket kifejezetten nehéz helyzetben ért a kormány különadója. A nagyobb hagyományos légitársaságok ugyanakkor egyelőre kivárnak, mérlegelik a lehetőségeiket.
A Ryanair nem mulasztja el megemlíteni azt a fogyasztóvédelmi vizsgálatot sem, amelyet az után rendeltek el, hogy kiderült: a társaság ráterheli a Budapestről utazókra kirótt (a Ryanair érdekeltségébe tartozó európai utak esetében 3900 forintos) extra díjat a jegyeket az adó bejelentése előtt megvásárlókra. Mint írják, „üdvözlik a tervezett fogyasztóvédelmi vizsgálatot, és arra szólítják fel a Fővárosi Kormányhivatalt, terjessze ki vizsgálatát arra is, hogyan vethet ki a magyar kormány extraprofitadót egy veszteséges iparágra”. „Talán Nagy miniszter úr meg tudja magyarázni, hogy miért vetik ki ezt az idióta adót a veszteséges légiiparra" – fogalmaznak.
A közlemény idézi Michael O'Learyt, az ír cég vezérigazgatóját is. A nem éppen visszafogott nyilatkozatairól ismert üzletember szerint az érthető, miért adóztatják meg az olaj- és gázszektort, ahol az orosz invázió után őrületes profitot termelnek. De az, hogy ezt a légiiparra is kiterjesztik, ezt mutatja, hogy Nagy Márton „elfelejtette, mit tanult közgazdaságtanból”. Ezért – folytatja O’Leary – elküldjük neki a "Közgazdaságtudomány tökfejeknek" (angolul: Economics for Dummies) könyvet, amelyet reményeik szerint tanulmányozni fog. O’Leary szerint az adó nem sújthatja a veszteséges légitársaságokat, nehéz helyzetben levő utasokat és családjukat, mert a magyarországi légi forgalom „drasztikus visszaeséséhez vezet egy olyan időszakban, amikor a magyar idegenforgalmi ágazat a Covid utáni helyreállásra készül fel”.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.