Gazdaság hvg.hu 2022. február. 13. 13:39

Jelentősen visszavetheti a diákok későbbi fizetését, hogy a járvány miatt bezártak az iskolák

Azok, akik kénytelenek voltak otthon tanulni a járvány miatti lezárások idején, jó eséllyel másfél éves lemaradásban lesznek azon kortársaikhoz képest, akik végig járhattak iskolába.

Az iskolabezárások olyan komoly tanulási veszteségeket okozhatnak, amelyek még évtizedek múlva is hatással lehetnek a bezárásokat elszenvedők munkaerőpiaci pályájára – derül ki abból a tanulmányból, amit Varga Júlia MTA doktor jegyzett és a Munkaerőpiaci Tükörben jelent meg. Az értekezést a Telex szúrta ki először.

Varga arról is ír, hogy a tanulási veszteségek eredménye látványos fizetéscsökkenést jelenthet az érintett diákok számára, ha csak nem részesülnek komoly felzárkóztató programokban. A jelenség maga nem újdonság, hiszen korábban is voltak már iskolabezárások, ám ilyen hosszú ideig legutóbb a második világháború idején tartottak. Ezért is lehet viszonylagos pontossággal felvázolni a bezárások munkaerőpiaci hatását, hiszen már korábban is történt ilyen, így ezeket a folyamatokat nem most kezdték el vizsgálni.

A járvány hatásait vizsgáló felmérések szerint a távoktatásra való átállás növelni fogja az európai országok közötti és az országokon belüli egyenlőtlenségeket is. A tanulmány szerint a 2020-ban harmadikos gyerekek mire eljutnak a tizedik osztályig, vagy másfél éves lemaradásban lesznek azoktól, akik végig bejárhattak az iskolájukba.

Varga számításai szerint 16-26 százalékkal csökkenhet a bére azoknak a diákoknak, akik távoktatásban töltötték a pandémiás időszakot. Ez úgy jött ki neki, hogy a 2018-as PISA eredményeket, valamint azt a tényt alapul véve, hogy egy gyerek normális esetben 38 PISA pontnyi tanulási fejlődést ér el egy évben, kiszámította, hogy mekkora kárt okozhat a távoktatás ebben. Három eshetőséget vett figyelembe, az első szerint 1 ponttal csökken a tanulási fejlődés minden egyes otthon töltött hét után, a másik két verzióban pedig az egyenlőtlenségeket is figyelembe véve számolt olyan csoportokkal is, amelyek a heti 1 pontnak akár a háromszorosát is elveszíthetik. A végeredmény  pedig az lett, hogy a normális esetben elvárt 57 pontos javulás helyett a gyerekek ezen másfél év alatt 54-93 pontot veszítettek. Varga a tanulmányban kiemeli, hogy 2018-ban Magyarországon egy többletiskolaév átlagos kereseti hozama átlagosan 11 százalék volt. Magyarán a másfél év távoktatással több mint 16 százalékkal keresnek majd kevesebbet azok a gyerekek, akiknek részt kellett venniük benne.

zöldhasú
Hirdetés