A főpolgármester nem érti, miért kellett nyomást gyakorolniuk az illetékes minisztériumra, hogy kifizesse a törvényben garantált összeget.
Aláírta a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatásáról szóló megállapodást Karácsony Gergely, miután találkozott Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel.
A főpolgármester a megbeszélést követő sajtótájékoztatóján azt mondta, reméli, hogy a 12 milliárd forint, ami a budapesti közösségi közlekedés költségeinek 7 százalékát jelenti, még ebben az évben megérkezik a főváros számlájára.
Hozzátette: nem érti, hogy ehhez miért volt szükség „látványpékségre”, üzengetésre és a főváros részéről politikai nyomásgyakorlásra, hiszen a támogatás normatív kifizetése eddig évről évre automatizmus mentén történt és az összeg szerepel az állami költségvetésben.
Lázár János: Budapest hagyjon levegőt az országnak
A fideszes képviselő szerint a főváros feléli a bevételeit, így nem jut pénze fejlesztésre.
Karácsonyt vasárnap délután invitálta meg a hétfő reggeli egyeztetésre Palkovics, aki elküldte a szerződéstervezetet is, közleményében pedig azt írta: a találkozón akár alá is írhatják, amennyiben a főváros vezetése elfogadja. A főpolgármester válaszában igent mondott, de azt megjegyezte: a meghívás módja „nem elegáns”. „Az igazi kérdés az, miért kell az egységes ellenzéknek tiltakozni, követelőzni, akciózni, erőt mutatni ahhoz, hogy a fővárosi közlekedés hozzájusson a törvényben garantált támogatáshoz?” – tette hozzá akkor is.
A főpolgármester reggel nyolc órakor lépett be a minisztérium épületébe. Találkozója a miniszterrel mindössze néhány percig tartott, azt követően egyedül állt ki az előtérben összegyűlt újságírók elé. Elmondta, hogy tárgyalás nem volt, ugyanazt a dokumentumot írták alá, mint tavaly, tavalyelőtt és 2015 óta minden évben. Az összeg egyre kisebb, a dátum mindig más – jegyezte meg.
Az állam a szerződés szerint még ebben az évben átutalja a 12 milliárd forintos normatív támogatást a fővárosnak, ezért – mondta Karácsony – leállítják a budapesti járatokon a hangosbemondókból hallható üzenetet, amelyben arra hívták fel az utasok figyelmét, hogy a pénz nem érkezett meg. „Továbbra is stabilan működik a fővárosi tömegközlekedés” – közölte, de hozzátette, hogy a BKV jelenleg folyószámlahitelből működik, ám ha december végéig utal a kormány, akkor adósság nélkül zárja az évet.
Karácsony arról is beszélt, hogy a miniszterrel érintőlegesen szóba került egy keddi tárgyalás, amely arról szól, hogy a főváros hogyan finanszírozza az állami közösségi közlekedést a városon belül. Itt az agglomerációs közlekedésről van egy elszámolási kérdés. Egy fél mondat erejéig a budai fonódó villamos engedélyezési eljárása merült föl, más témákra nem volt idő.
A BKV-t leállítani nem kell félnetek jó lesz
Pár nap alatt elég sok értelmezésben jelent meg, hogy a fővárosban „leáll a tömegközlekedés". Kezdetben Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes nyilatkozatai alapján. „Leállás előtt a fővárosi tömegközlekedés" - ezt a címet adta a Népszava november 23-ai cikkének, amit a sajtó jelentős része többé-kevésbé hasonló formában vett át. Kiss Ambrus olyanokat mondott a lapnak, hogy november 25.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.