Megrendelné a korábbi szerződés alapján még fennmaradó 48 trolit a Solaris-Skodától a BKV. A 26,7 millió eurós beszerzésről a jövő héten dönt a fővárosi közgyűlés.
Jövő héten dönthet a fővárosi közgyűlés arról, hogy jóváhagyjon-e a BKK számára egy 26,7 millió eurós trolibusz-beszerzést. A BKK most élne az opciós lehívási lehetőséggel, ami a Solaris–Škoda gyártóval kötött szerződésben szerepel, és megrendelné a fennmaradó negyvennyolc járművet – írta a társaság a hvg.hu szerkesztőségébe is eljuttatott közleményében.
A BKK szerint ez jelentős megtakarítást jelentene, mert az annak idején kedvező feltételekkel között szerződés értelmében csaknem a 2014-es áron kerülhetnének az új trolibuszok Budapestre. Azt is írták, hogy az alapanyagok, a gyártási költségek, az energiaárak, a logisztika és a munkaerő ugrásszerű drágulása miatt egy új közbeszerzési eljárás során várhatóan másfél-kétszer magasabb áron lehetne beszerezni a járműveket, és ezek csak jóval később tudnának forgalomba állni.
A BKK tavaly november 30-án módosította a Solaris–Škoda konzorciummal kötött megállapodását, és az igazgatóság úgy határozott, hogy jóváhagyja az opciós járművek lehívását. A forrás biztosításáról Karácsony Gergely főpolgármester javaslatára a Fővárosi Közgyűlésnek kell október 27-én, szerdán döntenie. A Trollino típusú trolibuszok közül 12 lenne szóló és 36 csuklós. Az elsők 2022. negyedik negyedévében érkeznének meg.
A beszerzésről Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookon azt írta:
A kormány korábban vállalta, hogy állják a beszerzés költségeit, ám ismét nem tartották be ígéretüket, és azt is megakadályozták, hogy az Európai Fejlesztési Bank hitelkeretét használjuk fel erre a célra.
Karácsony szerint a beszerzéssel nem tudják kivárni vele a kormányváltást, és „csak úgy tudjuk biztosítani a budapesti közösségi közlekedés működését, ha folyamatosan fejlesztjük a járműparkot. Ezért szeretnénk az új alacsony padlós trolibuszokat beszerezni, ehhez pedig kérjük a Fővárosi Közgyűlés támogatását”.
Walter Katalin BKK vezérigazgató szerint a 48 jármű beszerzésével a jelenlegi hálózaton alapesetben már csak alacsony padlós járművek közlekednek majd a fővárosban.
Jelenleg összesen ötvennyolc ilyen típusú trolibuszt használnak Budapesten, de ősszel két újabb is forgalomba áll, a próbafutások során már most is megjelennek az utakon. Onnan lehet őket felismerni, hogy kissé másként néz ki a homlokfaluk.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.