Az Európai Bizottságtól kéri a Transparency International Magyarország, hogy vizsgálják meg a kormány autópálya-koncesszióját. Nem lehet megítélni – írják –, hogy indokolt-e például a 35 éves időtartam, vagy a magyar kormány arra készül, hogy megsértse az EU alapszabadságait.
Az Európai Bizottság (EB) Belső Piaci Főigazgatóságához fordult a Transparency International Magyarország a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió miatt – jelentették be Facebook-oldalukon. A szervezet azt írja:
Jogi értékelésünk szerint a tervezett koncesszió több ponton is sértheti az uniós koncessziós irányelvet, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.
Levelükben úgy érvelnek: a tervezett koncesszió nem is tekinthető koncessziónak az uniós irányelv értelmében, mert nem foglalja magában az építmény hasznosításának átengedését, és a hasznosításból eredő kockázatot sem az viseli, aki elnyeri a jogosultságot. Hozzáteszik: Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy az egyetlen, a koncessziós jogosult által viselt kockázat az árfolyamkockázat. A civilek úgy fogalmaztak:
Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, így megsértve az uniós közbeszerzési irányelvet.
Kiemelik a tervezett koncesszió rendkívül hosszú, 35 éves időtartamát is. A koncessziós irányelv értelmében a magyar kormánynak alá kellene támasztania számításokkal, hogy miért ilyen hosszú ez az időtartam. Ezeket a számításokat adatigényléssel kérte ki a Transparency Magyarország a Nemzeti Koncessziós Irodától, de az elutasította kérelmüket. Így pedig nem lehet megítélni – írják –, hogy indokolt-e a 35 éves időtartam, vagy pedig a magyar kormány arra készül, hogy megsértse az EU alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a belső piac egységét.
Korábban Karácsony Gergely főpolgármester is bejelentette, hogy az Eb-hez fordul a sztrádakoncesszió miatt, és kötelezettségszegési eljárást kezdeményez.Úgy tűnik, valamelyik kormánykedvenc oligarcha viheti az autópálya-koncessziót
A kormány évtizedekre koncesszióba adja a teljes hazai gyorsforgalmiút-hálózat kezelését és a belátható jövő összes nagy útfejlesztését. Ezeket pár ezermilliárd forintért a nyertesnek kell előfinanszíroznia. Az árfolyamkockázat miatt hazai befutó valószínű: Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.