Könnyű, defekttűrő gumikkal felszerelt kerékpárokat vesz a főváros. A BKK rugalmas tarifarendszert és új appot is ígér.
A népszerű közbringarendszer 2014-óta elérhető Budapesten, hat év után azonban elérkezett az ideje annak, hogy alapjaiban újuljon meg a szolgáltatás: a felhasználói igények és a szokások, valamint a technológiai lehetőségek is jelentősen megváltoztak ez idő alatt – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ezért írt ki közbeszerzést a vállalat a rendszer átalakítására, ennek köszönhetően az új MOL Bubi 2021 tavaszától lesz elérhető a felhasználók számára.
Az új Bubiról azt lehet tudni, hogy
- 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre,
- a leendő szolgáltatónak defekttűrő, fújt gumikkal kell felszerelnie a kerékpárokat, amelyek a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosítanak.
- Tervek szerint egy rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak.
- Felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
- Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása.
- Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – ún. free-floating – megoldásokat is tesztelni fog a felhasználók kényelme érdekében. Ezzel egy esetleges későbbi bevezetés esetén az is lehetővé válhat, hogy az ügyfelek a kerékpárokat előre kijelölt virtuális dokkolóknál helyezzék el.
Az új MOL Bubi rendszerben azonban nem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartását, ugyanis ezeknek a bicikliknek nem csak a beszerzése, hanem a későbbi üzemeltetési költsége is többszöröse egy hagyományos kerékpárénak.
A MOL Bubi közbeszerzése jelenleg is fut, ez alapján választja ki a BKK a leendő szolgáltatót, aki már jövő tavasszal elindítja az új rendszert.
Akik a kényszerű leállás miatt már nem tudják a meglévő bérletüket teljes mértékben kihasználni kompenzációt kapnak. Ennek módjáról a közlekedési társaság később ad tájékoztatást.
A közleményből az is kiderül, hogy a jelenleg érvényben lévő üzemeltetői szerződés 2020. november 29-én jár le, amelyet a BKK nem hosszabbított meg az átmeneti hónapokra, tehát a szolgáltatás tavaszig szünetelni fog. A leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak a legideálisabb: ilyenkor az átlagoshoz képest 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága - írják. Napi szinten 230-280 bérlés jellemző a téli hónapokban, de előfordult már olyan nap is, amikor 90-nél kevesebb felvételt regisztráltak. A hosszabbítás költségei ezzel szemben irreálisan nagy kiadásokkal terhelték volna a BKK egyébként is megtépázott költségvetését, amely a koronavírusnak köszönhetően megközelítőleg 30 milliárd forintos hiányt mutat.
A MOL Bubi születése óta a 2071 darab almazöld biciklivel
- megközelítőleg 3 milliószor utaztak,
- jellemzően 8 percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel
- összesen kb. 6 millió kilométer utat tettek meg, ezért
- kb. 1 millió kilogramm kibocsátott széndioxidtól óvták meg Budapestet.
A közbringa népszerűsége a kezdeti lendület után alábbhagyott, ugyanis megmutatkoztak annak hibái: a nehéz kerékpárok, a bonyolult, személyes jelentlétet igénylő regisztrációs rendszer, a 25 ezer forintos kaució, a nehézkes kerékpárfelvétel miatt folyamatosan csökkent a felhasználók száma. Idén tavasszal a 100 forintos havi díjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének köszönhetően sokan visszatértek a MOL Bubihoz, a rekordszámú új ügyfél miatt pedig átlépte a százezret a regisztrált ügyfelek száma.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.