A GfK szerint világszerte visszaesés volt a kiskereskedelemben, az otthoni tanuláshoz szükséges eszközöket viszont veszik, mint a cukrot.
A világszerte hozott kijárási tilalmak komoly hatással voltak a kiskereskedelmi piacra – írta közleményében a GfK.
A piackutató intézet adatai szerint a koronavírus első gócpontjának számító Kínában január közepétől február végéig közel 70 százalékos visszaesés volt mérhető a tradicionális kiskereskedelemben, míg az online értékesítés stagnált, viszont a notebook-piac 50 százalékot tudott nőni az előző év azonos időszakához képest.
A notebookon kívül még az okostelefonok tudtak online 4 százalékos növekedést elérni, ami az eladott darabszámokat illeti.
Európában a kijárási korlátozások a 11-13. héttel kezdődtek, azaz március 9 és 23 között. Ennek következtében minden országban a műszaki elektronikai termékek kiskereskedelmi forgalma jelentősen (20-60 százalékkal) csökkent.
A nagy piacok közül Németországban volt a legkisebb a visszaesés, viszont Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban 60 százalék körüli visszaesés is tapasztalható volt.
Magyarországon az iskolabezárások után a kiemelt termékcsoportok 12 százalékot estek, majd a 13. héten (március 24-től) további 18 százalékot az előző héthez képest. Tehát a tendencia nálunk is hasonló a nyugat-európai országokhoz, viszont a visszaesés mértéke nem volt olyan drasztikus egyik hétről a másikra, legalábbis március végig.
A digitális oktatás, valamint az otthoni munkavégzés lehetővé tétele miatt a legjobban a notebookok, valamint a játékkonzolok értékesítése ugrott meg nálunk.
A notebookok értékesítése három hét alatt (március 9-30-ig) az átlagos heti eladás ötszörösét produkálta. Tehát annyi készüléket adtak el a három hét alatt, mint amennyit 8 hét-, azaz közel két hónap alatt szoktak értékesíteni.
A két termékcsoport mellett a 12. héten még a hűtőgépek és a hajnyírók értékesítése tudott növekedni az előző héthez képest. A mosógépek piaca is már csak online tudott nőni, a bolti forgalom stagnált.
Az idei évben a labdarúgó Európa-bajnokság és az olimpia miatt a televíziók értékesítésének megugrását várta a GfK, de mivel mindkét sportesemény elmarad, a piackutató szerint a fogyasztók minden bizonnyal elhalasztják vásárlásaikat is karácsonyra, vagy a következő évre.
„Kínában a műszaki elektronikai piac a január eleji állapotához képest a pandémia normalizálódása (két és fél hónap) után a piaci szint 77 százalékára állt vissza. Mindezek ellenére azt gondoljuk, hogy Kína nem fogja elérni a 2019-es értékesítési szintet. A visszaesés valószínűleg egy számjegyű lesz. Úgy vélem, hogy ez igaz lesz az európai piacokra is, bár a mértéke országonként eltérő lesz.
Magyarországon, ahol a 2019-es évben a háztartási nagygépek csereprogramjai, továbbá az új építések hajtották a piacot, nehéz helyzetben vannak mind a gyártók, mind a kereskedők. A kialakult helyzetben szinte lehetetlen lesz az év második felében visszahozni a most kieső mennyiségeket, mivel a fogyasztói bizalom nagyon alacsony szinten van egész Európában.
Ebben az évben különösen fontos lesz a heti szintű információ, a jó készletgazdálkodás, valamint az online jelenlét.” – közölte Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelmi igazgatója.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.