Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Német és osztrák mintára állami támogatásra van szüksége a MÁV-ból 12 éve kiprivatizált Rail Cargo Hungariának az egyik vasúti alapszolgáltatás fenntartására. A döntést ősszel meghozzák, ha kivonulnak, több ezer vasutas kerülhet utcára, és tízmillió tonna áru terelődhet át a közutakra.

Ősszel eldönti a Rail Cargo Hungaria, hogy akár 2021-től kivonul-e a vasúti szállítás közel harmadát kitevő egyeskocsi-fuvarozásból, amely szolgáltatást Magyarországon egyedül az RCH nyújt – mondta el a HVG-nek adott interjújában Kovács Imre, a cég elnöke. „Az egyeskocsi-fuvarozást fenntartjuk 12 éve, amióta privatizált cég vagyunk. Most jutottunk el oda, hogy nem tudjuk ezt a közszolgáltatás jelleggel végzett tevékenységünket tovább a jelenlegi feltételekkel biztosítani. Hacsak nem kapunk erre az osztrák vagy a német példához hasonlóan támogatást” – állítja Kovács Imre. Ha az RCH felhagy az egyeskocsi-fuvarozással, akkor az egyik vasúti alapszolgáltatás szűnne meg, feleslegessé válna a rendező pályaudvarok tevékenysége, országos szinten több ezer ember kerülhet utcára, és évi 10-12 millió tonna áruforgalom terelődhet át a közutakra.

A Kovács Imrével készült interjú, amelyben az egyeskocsi-fuvarozáson kívül a Budapest–Belgrád vonalról és a záhonyi terminál sorsáról is szó esik teljes terjedelmében a HVG hetilap csütörtökön megjelenő számában olvasható.

Az RCH esetleges kivonulása az egyeskocsi-fuvarozásból közvetve a teljes hazai vasút működésére is veszélyt jelent – írja közös közleményében a vasútnál működő két nagy szakszervezet, a Vasutasok Szakszervezete és a VDSzSz Szolidaritás.

„Annak ellenére, hogy a stratégiai megállapodásból egyértelműen kiderül: az ágazat biztonságos fennmaradásához szinte nélkülözhetetlen ennek a tevékenységnek a támogatása, úgy tűnik, az illetékesek nem vették komolyan az RCH jelzését. A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert amennyiben a cég nem végzi ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas – az RCH munkavállalóin kívül mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, járműkarbantartók, stb. – válhat munkanélkülivé” – állítják a szakszervezetek.

Az egyeskocsi-fuvarozás azt jelenti, hogy a vasúttársaság kisebb cégek egy-egy kocsinyi áruját szállítja el, nem csak egész vonatnyi árukat. Ez a szolgáltatás a rendező pályaudvarok igénybe vétele és a magas pályadíjú mellékvonalak használata miatt nagyon költséges.

zöldhasú
Hirdetés