Bár kisebb-nagyobb eltérések eddig is voltak, a mostanihoz hasonló - 50 forintos – különbségre még soha nem volt példa a magyarországi benzin- és a gázolajárak között – írja vasárnapi elemzésében a Portfolio.hu. A dízel ártöbblete ráadásul tartósan fennmaradhat a következő időszakban.
Augusztus elején még csak 4 forinttal volt drágább a dízel mint a benzin, azóta azonban a két üzemanyagfajta ára, némi kilengésekkel ugyan, de ellentétes irányú pályára állt: míg a benzinár több mint 30 forinttal csökkent, addig a dízel ára több mint 10 forinttal meghaladja az akkori szintet – írja vasárnapi elemzésében a Portfolio.hu, megjegyezve, hogy a dízel drágulása annak ellenére következett be, hogy alapanyaga, a nyersolaj ára jelentősen mérséklődött az elmúlt hetekben.
A legutóbbi, pénteki árcsökkenéssel a benzin átlagára literenként itthon 364 forint, a gázolajé pedig 415 forint körül alakul - méghozzá úgy, hogy a kiskereskedelmi gázolajár jövedéki adó és áfa-tartalma közel 20 forinttal alacsonyabb a benzinénél.
A jelenség a finomított termékek eltérő kereslet-kínálati viszonyaiban keresi és találja meg az elemzés: míg ugyanis a benzin nemzetközi piacain növekvő túlkínálat alakult ki, addig a dízelből egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség – ez utóbbi ugyanis sokkal jobban összefügg a gazdasági tevékenységekkel.
A benzin keresletbővülését egyre jobban korlátozza a személyautók üzemanyag-hatékonyságának csökkenése, Kína gazdasági növekedésének lassulása, és az elektromos autók terjedése is. A Nemzetközi Energiaügynökség becslése szerint idén már csak napi 80 ezer hordóval bővült a globális benzinfogyasztás, ami 2011 óta a legalacsonyabb ütem. A gázolajárakat ugyanekkor felfelé hajtotta a szállítási, feldolgozóipari és bányászati szektorok erőteljes kereslete is.
A cikk szerint a 2019/2020-as világgazdasági kilátások jelentős bizonytalanságot hordoznak az üzemanyagpiaci trendeket illetően. Amennyiben a gazdaság lassulása folytatódik, esetleg recesszió alakulna ki, akkor a gázolajhiány a felárral együtt nagyrészt eltűnne, ha viszont a növekedés gyorsulna, az még magasabbra tolhatja a dízelárakat.
A magyar helyzet egyébként nem általános: a legtöbb országban a benzin ára még némileg a gázolajé felett alakul - ahogyan ez a világgazdasági válság előtti években többnyire Magyarországon is megfigyelhető volt. A dízel benzinkúti ára globális átlagban a átszámítva 307, a benziné 326 forint körül alakult a hét elején a globalpetrolprices.com adatai alapján.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.