Ingyenes lehet a tömegközlekedés Párizsban. Nem azonnal és nem mindenkinek, de ezt tervezi a francia főváros főpolgármester asszonya, aki kedden terjeszti elő elképzeléseit a városi tanácsban.
Anne Hidalgo asszony a Twitteren jelezte: a 65 év feletti nyugdíjasok és a mozgássérültek már június elsejétől ingyen utazhatnak, ha nem túlságosan magas a nyugdíjuk. A határ havi 2200 euró egy hónapra egyedülálló nyugdíjasok esetében, pároknál 3400 euró. 2020-tól viszont már majdnem mindenkire kiterjesztik a kedvezményt, aki Párizsban vagy a környékén lakik. A tömegközlekedés ugyanis nem Párizshoz, hanem Franciaország központi régiójához, Ile de France-hoz tartozik. Nem kis pénzről van szó: jelenleg az utasok évente 3,8 milliárd eurót perkálnak le a tömegközlekedésért "Nagy Párizsban".
Ki fizet mindezért?
– tudakolta rögtön Macron elnök pártjának párizsi frakcióvezetője. A fiatal francia elnök ugyanis csapdában van: bejelentette az eurózóna reformját. Merkel kancellár azonban a múlt héten Párizsban közölte: Németország csak akkor támogatja ezt, ha Franciaország rendbe teszi a költségvetését. Amely a nagy pénzügyi válság óta nincs rendben: a hiány meghaladja a GDP 3%-át. Macron abban bízik, hogy a növekedés felgyorsításával megúszhatja a kínos megszorító intézkedéseket. Pluszkiadásokat semmiképp sem akar, és nem is tud vállalni. Márpedig a párizsi tömegközlekedés nyeli a pénzt: a metró és gyorsvasút tervezett beszerzési programjának számlája 9 milliárd euró. Ehhez jönne még az, hogy ingyenes lenne a tömegközlekedés.
A környezetvédelem számára a szennyező autók kitiltása mellett az ingyenes tömegközlekedés a legjobb eszköz Párizs levegőjének javítására – fejtette ki nézeteit a Les Échos című gazdasági lapban a főváros polgármester asszonya. Aki persze szeretné magát újraválaszttatni. A júniusra tervezett nyugdíjas és rokkant kedvezmény 220 ezer embert érint Párizsban és környékén. Vannak már pozitív példák Franciaországban – érvel a főpolgármester asszony. Ilyen például Niort vagy a második világháborúból jólismert Dunkerque. Csakhogy ezek kisvárosok.
Külföldön is van jó példa: Tallin. Észtország fővárosában 2013-ban népszavazás döntött amellett, hogy a tömegközlekedés legyen ingyenes. Az eredmény: 8%-kal nőtt az utasforgalom, 6%-kal emelkedett Tallin korábban csökkenő népessége. Sokan ugyanis épp az ingyenes tömegközlekedés miatt költöztek az észt fővárosba. Ahol ennek következtében növekedtek az adóbevételek. Hasonló tendenciákban reménykedik Párizs főpolgármester asszonya is, akinek azonban meg kell küzdenie egy szkeptikus és profi kormányzattal. 3,8 milliárd euró ugyanis szép kis summa, és egyelőre senki sem tudja: ki fizetné ki ezt az összeget, ha 2020-tól ingyenessé tennék a tömegközlekedést Párizsban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.