A HÉV-kocsik döntő része régóta ütött-kopott már, de akad egy-két kivétel. Igaz, ugrásszerű minőségjavulásról azoknál sem lehet beszélni.
Már lehet utazni olyan HÉV-kocsival, ami a MÁV színvilágát idézi. Kívülről megmaradt a zöld-fehér színezés, belülről viszont sötétkékre cserélték az ülések huzatát, világosabb kékre festették az elválasztó paravánokat, és sárgára a kapaszkodókat, jegykezelőket. Egyelőre egy prototípusról van szó, a MÁV azon dolgozik ugyanis, hogy korszerűbbé tegye a több évtizedes kocsik belső terének színvilágát. Azért a kéket választották, mert egy tanulmány szerint a közlekedés során a kék szín a legmegnyugtatóbb az utasoknak – derült ki a nagy titok a HÉV-et üzemeltető MÁV hétfői közleményéből.
A HÉV-kocsik között van három másik olyan, amelyeket még a MÁV-időszak előtt fazoníroztak át, egy másik kísérleti projektben. Ezek egy egyszerű festésnél jóval komolyabb átalakításon estek át: új színvilágot kapott a kocsik külseje, cserélték a padlót, az üléseket, utóbbi elrendezése is változott, a hajtás viszont a régi maradt.
Ezeket a kocsikat leszámítva az összes többi HÉV-szerelvény gyakorlatilag évtizedek óta ugyanúgy néz ki és hangosan csattog menetközben. Cseréjükre, illetve a HÉV-vonalak felújítására többféle elképzelés is született már, megvalósítani azonban eddig egyiket sem sikerült.
A MÁV szerint 2017-ben több mint százszor firkálták, graffitizték, és hússzor rongálták meg a HÉV-szerelvényeket. A kocsik mellett az állomásokat és a megállóhelyeket sem kímélték a vandálok: betörték a perontükröket, szétrugdosták az esőbeállókat, padokat, valamint összefújták az állomásépületeket.
A szerelvényeken sokszor kővel dobják be az ajtó- és ablaküvegeket, felhasítják az ülésszöveteket, megrongálják a jegykezelő készülékeket.
A járművek külső felületét csak vegyszerrel lehet megtisztítani, emiatt a jármű fényezése is sérül, így az is javításra szorul. A járművek belső terében az okozza a legnagyobb problémát, hogy a festék beivódik a burkolat anyagába, ezért nem távolítható el nyomtalanul. A fóliázott felületű kocsik esetében a folyamat gyorsabb és egyszerűbb, ezért a MÁV-HÉV a járművek külső és belső felületeit lefóliázza.
A károk helyreállítása, ideértve az ablakok karcmentesítését és a belső elemek cseréjét, tavaly több mint 700 millió forintjába került a MÁV-HÉV-nek – közölték.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint „a MÁV a rongálások témájába csomagolta bele” azt a hírt, hogy nekiállnak a HÉV elmávosításának, „mivel más ötletük nincs arra, mit is kellene csinálni”. A VEKE úgy véli: súlyos hiba volt átadni a HÉV-vonalakat a MÁV-nak, mert az állami vasúttársaság cégkultúrája semmit nem tud kezdeni azokkal.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.