A főpolgármester azzal érvel, hogy például New Yorkban a metróállomások 20 százaléka akadálymentes csak, így ehhez képest a Budapestre tervezett 40 százalékos vagy annál nagyobb arány "nem szégyellnivaló".
Akárcsak a főváros szerdai közleményében, a köztévében is azt állította a főpolgármester csütörtök este, hogy a 3-as metró akadálymentesítéséről népszavazásra feltett kérdés szerinte pontatlan és értelmetlen.
Tarlós István szerint a népszavazási kezdeményezés egy 1997-es törvényre hivatkozik, amely érvényben volt 2007-ben is, amikor befejezték a 2-es metró felújítását, és most "az az ember kezdeményezte" a referendumot, aki az egyik városvezető volt, amikor a 2-es metró felújításánál összesen egyetlen liftet építtettek és egyetlen állomást akadálymentesítettek. A főpolgármester úgy fogalmazott: ezt nem érzi túl ízlésesnek.
A főpolgármester azt mondta: "borzasztó állapotú" a 3-as metró, amely nagyobb utasforgalmat bonyolít egy nap, mint a MÁV, és évtizedekig senki sem foglalkozott vele. A főváros sem kezdhetett bele a felújításba 2015-ig, akkor vállalta át a kormány a BKV-nál 2010 előtt felhalmozódott adósságot – tette hozzá.
Az akadálymentesítéssel összefüggésben nem a szándék hiányzik, nagyon sokat "harcoltak" ezért a felújításért, és rengeteg pénzbe kerül. Munkatársaival mérlegelni fogják, hogy a Dózsa György útnál nem lehetne-e építeni egy liftet, ami hozzávetőleg egymilliárd forintba kerülne – ígérte.
Tarlós István állította: nem akadályozza a népszavazást, mert a vonatkozó, 1997-es törvényből nem derül ki, hogy lifteket kellene építeni, ezért még ha érvényes és eredményes is lenne a referendum, akkor sem következne belőle, hogy ezt kell tenni. Nem is egy műszaki megoldás létezik arra, hogy a fogyatékos emberek jogairól és az esélyegyenlőség biztosításáról szóló 1998-as törvénynek megfelelően megvalósítsák a metrófelújítást – mondta.
Azzal érvelt, hogy Londonban 270 metróállomás van és 71 akadálymentesített, Párizsban 302 és kilenc akadálymentesített, New Yorkban pedig a metróállomások 20 százaléka felel meg ennek a kitételnek. Ehhez képest a főváros eredeti elképzelése 40 százalékról "nem szégyellnivaló", ráadásul még nőhet – tette hozzá.
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője szerdán jelentette be, hogy kilenc ellenzéki párt összefogott, és közösen gyűjti az aláírásokat azért, hogy a budapestiek népszavazáson dönthessenek a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről. 138 ezer érvényes aláírást kell összegyűjteniük.
A kérdés így hangzik: "Akarja-e Ön, hogy a 2017-2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2.§-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?".
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.