Egyáltalán nem biztos, hogy a hazai netes kereskedelemben is egyre népszerűbb fekete pénteken olcsóbban tudunk vásárolni. Megmutatjuk, hogyan trükköznek az üzletek.
Azt hitte, sokat nyerhet, ha a fekete pénteken vásárol? Ki kell, hogy ábrándítsuk: vannak termékek, amelyeknél az akciós ár nemhogy nem alacsonyabb a korábbinál, de a néhány hónappal korábbit meg is haladja.
Az természetesen nem várható el a vevőktől, hogy az akciós ajánlatok között keresgélve összevessék az előző árakkal, és ezt az üzletek is pontosan tudják. Ráadásul az eNet friss felméréséből az is kiderül: négyből csak egy internetező készül tervezetten leárazásokra. Úgyhogy most egy termék árváltozásain keresztül mutatjuk a trükköt.
Egy tévékészülék árait követtük. Az LG 49 colos LED tévéjét fél évvel ezelőtt még 250 ezer forintért lehetett megvásárolni az Árukereső weboldalán regisztrált üzleteknél; a minimális és az átlagos ár is ezen a szinten mozgott. Nyárra azonban 180 ezer forint körülre zuhant vissza az átlagár, míg a minimum valahol 150-160 ezer körül volt, és innen máig nem is mozdult el. A fekete péntekre készülődve azonban találtunk olyan üzletet, amely októberi hírlevelében a 177 900 forintos ár mellett azt jelezte: a termék 32 százalékos kedvezménnyel kapható az „eredeti”, 264 900 forintos árhoz képest.
Az pedig aligha valószínű, hogy a webbolt ilyen áron forgalmazta volna a tévét. Pláne, hogy ebben az esetben jelentős áremelést kellett volna végrehajtania, hiszen szeptember második felében még 169 900 forintért kínálta ugyanazt a terméket – vagyis az októberi akciós árnál is olcsóbban. A változatosság kedvéért most emelkedett az ár: szerdán 185 090 forintért lehetett megvásárolni – akció nélkül. Találtunk ilyen készüléket ennél jóval olcsóbban is – és abban az üzletben sem mulasztották el feltüntetni, milyen óriási kedvezménnyel árulják: 249 900 forintról árazták le 168 690 forintra.
A trükk nem egyedi: hasonló ármozgást több terméknél is találtunk. Az ár persze szabadon megszabható, az azonban, hogy mit neveznek kedvezménynek, már nem, márpedig a túl magas árhoz viszonyítva magas, ám valójában egy korábbi árat megtartó akciót nem csak egy üzletben és nem is egy terméknél fedeztük fel.
Amit találtunk
- irreálisan magas „eredeti ár” és ehhez képest óriási akció
- a korábbi, nem akciós árral megegyező vagy annál is magasabb „akciós ár”
- ha az akció nem olyan mértékű, mint amennyit kiírnak a termék mellé
- egy nem akciós terméknél a kedvezményes időszak lejártát követően az akciós tábla kint marad
- az árban nem szerepel a megfelelő garancia
- a rendelést adminisztrációs hibára hivatkozva visszavonja a webshop
- valójában nem is létezik a terméket alacsony áron hirdető weboldal
Mindez nem csak bosszantó, de – mint Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) a szóvivője kérdésünkre megerősítette – megsérti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény előírásait is. A törvény ugyanis megtévesztőnek – ilyenformán tiltottnak – tartja, ha a kereskedő valótlan információt közöl ezekről: „az áru ára, illetve díja, az ár, illetve díj megállapításának módja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte”. Ez ugyanis – fogalmaznak a törvényalkotók – „a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas”.
Ha ilyet tapasztalnak a vásárlók, a hatóságnak is jelezhetik: kisebb ügyekben az illetékes kormányhivatalnál működő fogyasztóvédelmi szerv, míg a nagyobbaknál a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jár el.
A GVH büntethet is
A GVH-nak arra is van lehetősége, hogy vizsgálja egy termék vagy szolgáltatás árának a történetét. Ez alapján pedig megállapítható az is, hogy az akcióról szóló hirdetés félrevezető-e - mondta el a hvg.hu-nak Basa Andrea, a hatóság szóvivője. Kiemelte: abban számukra nincs különbség, hogy egy Magyarországon működő vagy egy külföldi webáruházról van szó, a lényeg az, hogy hazánkban hirdesse az érintett árut. Ebből a szempontból pedig nincs jelentősége annak sem, hogy szórólapról, tévés hirdetésről vagy akár hírlevélről van szó, a lényeg a kommunikáció.
Kamuakciónál is szankcionált már a hatóság, vagyis a cikkünk említett esethez hasonló trükközés miatt. A JYSK egy 2008-as akciójába került párnáról derült ki, hogy az akció alapjául szolgáló magasabb alapárat a bútoráruház az akció előtti időszakban nem alkalmazta, így a megtakarítás nem volt valós.
Nem ez volt az egyetlen eset. Néhány hónappal ezelőtt egy utazásszervezőt figyelmeztetett a hatóság egy hasonlóan hazug kedvezmény miatt. A Premio Travel Holidays Kft. 2013-2015 között törökországi útjait hirdette azzal a szlogennel, hogy „Csak Önnek 59990 Ft/főtől* 209990 Ft helyett.” A gond csak az volt, hogy bebizonyosodott, a cég soha nem értékesítette a meghirdetett 209990 forintos alapáron az utazásokat, a mellé kedvezményes, 29900 forintos áron kínált vacsora pedig eleve az ajánlat része volt. A cég büntetést nem kapott, tekintettel arra, hogy kkv-ről van szó, amely először követett el jogsértést.
A Penny Marketnek ezzel szemben százmillió forintos bírságot kell fizetnie 2009-ben, mert kiderült: több esetben a fogyasztóknak a boltokban többet kellett fizetniük az akciós újságban, a plakátokon vagy a nyomtatott sajtóban meghirdetett akciós áraknál. Egyes üzletek adott esetben önkényesen kezdhették, illetve fejezhették be a meghirdetett akciós árak alkalmazását.
Szintén 100 milliós bírságot szabott ki a hatóság 2012-ben a Magyar Éremkibocsátó Intézet Kft. akciója miatt. Igaz, itt nem csak azt kifogásolta a GVH, hogy a cég számos lapban hirdetett érméiről azt állította, hogy kedvezményes áron és korlátozott mennyiségben elérhetők, de azt is, hogy olyan színben tüntette fel magát és a terméket, mintha az hivatalos állami pénzverde készítette és bocsátotta volna ki.
Nem csak az ár számít
Az akcióknál természetesen nem csak az ár számít. Hanem az elállás is, amely ebben az esetben ugyanolyan feltételekkel történik: vagyis egy nem tetsző terméket ebben az esetben is köteles visszavenni egy üzlet, a jótállás és a reklamálás joga is megilleti a vevőt. Kivétel csak az, hogy ha az üzlet már az akcióban jelzi: azért árazott le, mert hibás a termék. Az elállás jogára amúgy is érdemes ügyelni – hívta fel a figyelmet Kispál Edit.
Nem véletlenül: a súlyos jogsértést elkövető webáruházak listáján is a legtöbb esetben ez olvasható problémaként. A kereshető adatbázisból az is kiderül, ha egy üzlet már orvosolta a fogyasztóvédelem kifogásait.
Vásárláskor még egy dologra nem árt ügyelni: hogy megbízható helyre küldjük-e el a pénzünket. Ennek természetesen akkor van jelentősége, ha nem utánvéttel, hanem előre fizetjük ki a termék árát. Ezért is fontos, hogy alaposan utánanézzünk az üzletnek – a fogyasztóvédők és a csomagküldők is azt ajánlják, ne csak a termékkínálatot és az árakat figyeljük, hanem az oldal alján azt is nézzük meg, kivel kerülünk kapcsolatba.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.