Szőrös állatok, szomorú szemű rokonok és titkos receptünk a tökéletes karácsonyi reklámhoz.
Közzétette pénteken karácsonyi reklámfilmjét a brit Argos áruházlánc, a robotkutyával rohangászó manókkal pedig idén is elkezdődött a Nagy Karácsonyi Hirdetési Szezon.
Az őrület általában egy másik lánc, a John Lewis reklámjában csúcsosodik ki, ennek premierjének időpontját már napok óta találgatja a szigetország bulvársajtója. De miért várjuk annyira ezeket a pár perces filmecskéket? És milyen trükkökkel érik el a készítők és a megrendelők, hogy el se képzeljük már ezek nélkül a karácsonyt?
1. Ne fáraszd magad sztárokkal, az átlagemberek jobbak
Magányos nagypapák, ajándékra váró kisgyerekek, túlterhelt szülők: az átlagembereket sokkal közelebb érezzük magunkhoz karácsonykor, és ezzel a filmkészítők is pontosan tisztában vannak. Persze vannak ellenpéldák is: 2016-ban a H&M számára Wes Anderson készített filmet Adrien Brodyval
A csúcs nem is ez lett, hanem a Burberry karácsonyi – mellesleg a márka 160. évfordulóját ünneplő – filmje, amely tobzódott a brit filmsztárokban, mellesleg az Oscar-díjas dokumentumfilmes, Asif Kapadia rendezte.
Idén a John Lewis is leigazolt egy sztárt: karácsonyi reklámfilmjüket Michel Gondry rendezi, a főszereplő viszont állítólag egy „ennivaló szörny” – látatlanban azt tippeljük, ezúttal nem emberről van szó.
2. Szerepeltess állatokat emberek helyett
Az állatok pedig gyakori szereplők. Nemcsak cukiságuk miatt, és azért, mert nem kérnek akkora gázsit, de – a technikai fejlődésnek hála – ma már dolgozni sem olyan bonyolult velük.
A John Lewis tavalyi reklámja hívta igazán segítségül a technikai trükköket, hogy rávegyen egy boxert és a ház körül ólálkodó állatokat is arra: a tél kellős közepén egy trambulinon ugráljanak. A filmnek 21,5 millió nézője volt karácsony előtt – az, hogy mennyire szeretnénk, ha mindennap karácsony lenne, bizonyítja, hogy az elmúlt 11 hónapban még négymillióan kattintottak az ugráló boxerre az áruházlánc YouTube-csatornáján.
A műfajt azonban a Temptations macskaeledel-márka fejlesztette 2016-ban tökélyre: reklámjukban semmi mást nem tettek, mint hogy egy karácsonyi díszletbe beeresztettek tucatnyi macskát, amelyek aztán szép lassan tönkretették a csilivili dekorációt. Akinek volt már macskája, tudhatja, ehhez trükközésre sem nagyon volt szükség.
3. Legyél giccses!
Karácsonykor minden belefér: még az előző két pont, vagyis a szomorú tekintetű családtagok és a cuki szőrös lények kombinációja is, akár tömény giccsel leöntve. Ezt az irányvonalat a Heathrow fejlesztette tavaly tökélyre: a londoni repülőtér első karácsonyi hirdetésében elveszett idős párként bandukol két Teddy mackó az érkezési oldalon, amíg meg nem találják a családjukat – és át nem változnak nagyszülőkké. Hát lehet nem sírva fakadni?
4. Szomorítsd el a nézőt!
A Sainsbury's 2014-ben, az I. világháború kitörésének századik évfordulóján a karácsonyi tűzszünetről készített filmet a brit hadsereg segélyszervezetével, a Royal British Legionnal együttműködve. A lövészárokban ragadt német és a brit katonák az ünnep idején fegyverek helyett a focit választják, és meg is ajándékozzák egymást. Kell ennél meghatóbb dolog?
Lehet, hogy nem, de az Edeka német üzletláncnak azért sikerült. Két évvel ezelőtt ők egy idős férfi magányos karácsonyát mutatták be, és azt, hogy gyermekei csak akkor térnek haza, mikor megtudják, édesapjuk meghalt. A morbid poénért érdemes megtekinteni a filmet.
5. Készülj fel a paródiákra!
Ezen nem nagyon van mit magyarázni, csak figyelmeztetünk mindenkit: súlyos tartalom következik!
6. Legyél brit!
Tavaly a Business Insider összesítése szerint a tíz legnépszerűbb reklámfilm közül hat brit cég számára készült vagy valamelyik brit reklámügynökség gyártotta. Vagy éppen olyanok, akik komolyan veszik azt, hogy a britek az igazi célközönség. A tavalyi év nagy meglepetése egy lengyel online aukciós oldal, az Allegro számára készült. Egy lengyel nagypapa angoltanulásának első lépéseit mutatja be, és a végén az is kiderül, miért fog bele az idős férfi a nyelvtanulásba: hogy meglátogassa a szigetországban élő fiát és annak angolul beszélő családját
Fikció? Ugye, hogy nem.
7. Ne várj tőle sokat!
Akármennyi pénzt is költ el egy cég a karácsonyi reklámra, lehet, hogy abból egy fillér sem áramlik vissza. A MoneySavingExpert.com tavalyi, több mint tízezer brit vásárló körében végzett felmérésében arra jutott: a reklám gyakorlatilag nem befolyásolja azt, ki hol és mit vásárol az ünnepek előtt. A megkérdezettek csupán 1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a hirdetés „nagyban befolyásolta”, 2 százaléknál pedig „valamennyire” a döntést. Több mint kétharmaduk azt mondta, semmilyen hatással nem volt rá a reklám, 9 százalék pedig egyenesen úgy nyilatkozott, elkapcsolt, amikor a tévé valamelyik könnyes-giccses-csillogó hirdetést sugározni kezdte. Pedig ilyeneket is láthat:
+ 1 Ajándékozz!
A karácsonyi hirdetések egy része jótékony akciót is magában hordoz. Ilyen volt a Sainsbury's világháborús reklámja is: a benne szereplő csokoládét az áruházlánc üzleteiben is meg lehetett vásárolni, és az abból származó bevételt a társaság felajánlotta a hadsereg karitatív szervezetének. A tökéletes megoldást azonban a WestJet kanadai légitársaság találta ki.
Torontóból Hamiltonba induló járatainak utasaitól a célállomáson üldögélő Mikulás kérdezte meg videókapcsolaton keresztül, milyen ajándékra vágynak karácsonykor. És mire megérkeztek, manói meg is vásárolták ezeket a dolgokat – volt, akinek zoknit, volt, akinek egy nagyképernyős tévét. Nézzék meg, mi történt a hamiltoni reptéren:
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.