Gazdaság Zelki Benjámin 2017. október. 03. 06:45

Kevesebb itthon a taxi, romlott a színvonal, de mi van az árral?

Hiába Európa legszigorúbb taxisrendelete a magyar, a hiénákat nem sikerült kiszorítani a piacról. A taxik száma folyamatosan csökken, így a várakozási idő megnőtt. A budapesti taxi azonban a környező országokhoz képest még mindig olcsó.

Mint arra Vitézy Dávid a Facebookján felhívta a figyelmet, a taxik száma folyamatosan csökken Budapesten, csúcsidőben pedig már gyakran 20-30 perces várakozási idők is jellemzővé váltak. Közben a taxisok a környezetvédelmi előírások lazításáért és magasabb hétvégi és éjszakai tarifákért készülnek tüntetni. A volt vezérigazgató szerint a BKK-nak a mai szabályozások betartatása sem megy: a hiénák továbbra is ott vannak a piacon, és már jóval szigorúbb környezetvédelmi szabályozásokat is be lehetne vezetni.

Vitézy Dávid

Miközben Budapesten a taxik száma csökken, csúcsidőben gyakran 20-30 perces várakozási idők váltak jellemzővé, az Uber és a hasonló szolgáltatások be vannak tiltva, a kártyaelfogadást és az egyéb...

Egyre többet kell várni a taxikra

Az Uber kiiktatásával, ahogyan az várható volt, csökkent a verseny, ami rossz hatással volt a szolgáltatási színvonalra. Vitézy Facebook-posztja szerint a várakozási idő növekedése mellett az is gond, hogy a kártyaelfogadást és az egyéb minőségi szolgáltatásokat is egyre kevesebb taxis veszi komolyan. (Szakértő forrásunk szerint 6500-ról 5000 alá esett két év alatt a taxik száma Budapesten.)

Hiénák vadászterülete

A nyárig folytatott ellenőrzések adatai szerint a vizsgált taxik 70%-a volt problémás. Volt, hogy a hatósági árnál magasabb tarifát alkalmaztak, kikapcsolták a taxamétert és „fix tarifát” kértek, illetve pörgették a taxamétert. Az ellenőrök engedély nélküli tevékenység miatt nyolcszor vonták be taxisok rendszámát, illetve forgalmi engedélyét a helyszínen.

Mint az Index tavaly megírta, a hiénákat a taxistársaságok előbb-utóbb kiteszik, így rendre társaságon kívüliként folytatják a lehúzásokat. Ilyenkor a hatóságok először elveszik a droszthasználati engedélyt, majd később a taxisengedélyt is. De a hiéna ez után is folytathatja, mert vannak vállalkozók, akik heti 40-50 ezer forintért bérbe adnak taxinak levizsgáztatott kocsikat, így ha egy taxisnak megvonják a rendszám alapján kiadott engedélyét, másnap már új kocsival folytathatja a hiénáskodást. A lehúzókra az is jellemző, hogy külön drosztokat sajátítanak ki, ahonnan akár fizikai erőszakkal üldözik el a becsületes fuvarozókat.

Noha az Európai Unió legszigorúbb taxisrendelete van érvényben hazánkban, a szankciók alkalmazása már közel sem megy ilyen keményen. Mindazonáltal a taxisoknak csak 10-15 százaléka vet be utaslehúzó trükköket – ezek rendre a társasághoz nem tartozó fuvarozók. Érdemes tehát a nagy társaságoktól taxit hívni, ha el akarjuk kerülni a hiénákat.

Nem olcsóbb a taxi a szomszéd országokban

Bár hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy drága a budapesti taxi, ez a szeptemberben általunk is bemutatott lista szerint nincs így. Nyolcvan város taxiárait összevetve Budapest a huszonhetedik legolcsóbb volt. Európában nálunk csak Bukarestben, Athénban, Szófiában, Rigában, Varsóban, Tallinnban, Moszkvában és Isztambulban lehet olcsóbban taxizni. A taxi Genfben és Zürichben a legdrágább, majd Tokióban, Koppenhágában, Helsinkiben és Londonban kerül a legtöbbe egy utazás.

Magunk is utánaszámoltunk egy taxiár-kalkulátor oldalon, a 4,5 km-es Lehel tér–Kálvin tér távolságot hasonlítottuk össze más városok központjában egy hasonló távolságra szóló utazással. Míg Budapesten ezért az útért 2300 forintot kérnének, Bécsben 4500 forintért, Prágában pedig 2400-ért vinnének el egy ugyanekkora távolságon. Varsóban azonban csak 1500-at kérnek egy ugyanekkora fuvarért, Bukarestben pedig csak egy ezrest.  Az viszont nem derült ki, hogy a vizsgált tarifákhoz milyen jövedelmi viszonyok társulnak az adott országokban, városokban.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.