Gazdaság hvg.hu 2017. március. 30. 17:52

Laptoptilalom: washingtoni fegyver a feltörekvő konkurencia ellen?

Megoszlik a szakértők véleménye arról, technikai szempontból helyes döntés-e a laptoptilalom, amit az Egyesült Államok, majd Nagy-Britannia vezetett be több közel-keleti és észak-afrikai országra, illetve légitársaságra. Négy társaságnak különösen fáj a korlátozás – derül ki az e heti HVG-ből.

A laptopba vagy más elektronikai eszközökbe rejtett bomba időzítővel vagy a légnyomáskülönbségre reagáló detonátorral működésbe hozható akár a repülőgép gyomrában is. A fedélzeti rendszert pedig akár okostelefonnal is meg lehet hackelni. Szakértők szerint ezért nem biztos, hogy technikailag helyes döntés volt a laptoptilalom, ami olyan járatokat érint, amelyek közvetlenül az Egyesült Államokba mennek. És gyakorlatilag az érintett közel-keleti, valamint észak-afrikai országok nemzeti légitársaságaira vonatkozik, a három nagy amerikai légiközlekedési cég a tíz repülőtér egyikére sem küld közvetlen járatot.

Most, hogy a terroristák tudják, mely repülőterekről és légitársaságokkal nem próbálkozhatnak laptopba rejtett bombával, a közvetlen járat helyett választhatják az európai vagy az ázsiai átszállást is.

A tengerentúlra tartó járatokra felszállás előtt immár három éve rutinszerűen megkérhetik az utast, hogy kapcsolja be a laptopját és más elektronikus eszközét. Így tudják bizonyítani, hogy nincs az akkumulátor helyén más. Emellett 2006 óta tubusban vagy üvegcsében legfeljebb száz milliliternyi folyadék, spray vagy gél vihető vihető fel a fedélzetre. Ezzel azt akarják megakadályozni, hogy folyadékokból robbanó elegyet mixelhessenek össze a magasban.

A laptoptilalom főleg a business osztályokon utazókat érinti érzékenyen, akik a drágább jegyükbe foglalt szolgáltatásnak tekintik, hogy az interkontinentális úton nyugodtan dolgozhassanak a laptopjukon. A kiszolgálásuk egyelőre fejfájást okoz az érintett légitársaságoknak.

Rossz nyelvek szerint az amerikai intézkedést a katari Qatar Airways, a dubai Emirates, az abu-dzabi Etihad és a török Turkish Airlines, vagyis az a négy társaság szenvedi meg, amelyek az utóbbi másfél évtizedben nőttek nagyra, és a visszatérő washingtoni vádak szerint tiltott állami támogatással orozzák el amerikai vetélytársaik piacait.

Részletek az e heti HVG-ben.

zöldhasú
Hirdetés